Cenotet ja niihin tutustuminen ovat usein monilla listalla suunnitellessaan matkaa Meksikoon ja Jukatanin niemimaalle. Alueella on tuhansia cenoteja, joista osa on selvästi kuuluisimpia kuin toiset. Tällä kertaa päädyimme tutustumaan cenote Sac Auaan, joka osoittautui varsin mielenkiintoiseksi.

cenote Sac Aua

Mitä ovat cenotet?

Cenote-termi tulee yacatecin mayankielen sanasta dzonot, joka tarkoittaa pyhää kaivoa. Tämä kuvaakin cenoteja varsin hyvin, sillä cenotejen voisi kuvata olevan luonnonmuovaamia luolia tai kuoppia, jotka ovat osittain täyttyneet vedellä. Osassa cenoteja on myös todella näyttäviä tippukivimuodostelmia. Cenotet ovat yleensä erittäin kauniita ja niiden vesi on varsin kirkasta. Kirkkaudesta huolimatta vesi ei kuitenkaan ole kovinkaan puhdasta, joten sen nielemistä kannattaa välttää.

Erilaisia cenoteja

Cenoteja voidaan luokitella muutamalla eri tavalla. Meidän mielestä informatiivisin on jako neljään luokkaan seuraavasti:

1.       Allas-cenote (Basin Cenote): Kokonaan avoimia cenoteja. Näissä ei myöskään ole monille cenoteille tyypillisiä korkeita reunoja, vaan näitä voisi kuvata luonnon vesialtaiksi. Moni Tulumin lähellä oleva uimapaikka on tällainen, kuten cenote Aktun Ha (toiselta nimeltään cenote Carwash), cenote Cristal ja cenote Escondido. Meidän mielestämme nämä eivät kuitenkaan näytä yhtä hienoilta kuin jonkin muun tyyppiset cenotet, jonka vuoksi emme näissä juurikaan käyneet.

2.       Sylinteri-cenote (Cylinder Cenote): Myös nämä ovat kokonaan avoimia, mutta ovat nimensä mukaisia sylinterin muotoisia ja vesi on korkeiden seinien ympäröimä. Tällainen cenote on esimerkiksi lähellä Chichén Itzá Maya-rauniota oleva cenote Ik-Kil sekä Ek Balam Maya-raunion vieressä oleva cenote X’canche. Samoin instagramkuvista tunnettu cenote Oxman on tällainen sekä cenote Sac Aua.

3.       Kannu-cenote (Jug Cenote): Nämä ovat ns. puoliavoimia cenoteja. Vesi on pinta-alaltaan laajempi kuin cenoten aukko. Instagramkuvista kuuluisa cenote Calavera sekä niin ikään Valladolidin lähellä oleva cenote Hubiku ovat myös puoliavoimia cenoteja. Samoin kaksi Tulumin lähellä olevista cenoteista kuuluisimmista ovat tällaisia: cenote Dos Ojos sekä Gran Cenote.

4.       Luola-cenote (Cave Cenote): Nämä ovat nimensä mukaisesti luolamaisia ja ovat täysin suljettuja cenoteja. Näissä on monesti kuivia alueita vedenalaisten alueiden lisäksi. Meidän mielestämme nämä ovat kaikkein upeimpia. Tällainen on esimerkiksi cenote Dos Ojosin lähellä oleva cenote Taak Bi Ha.

Monesti puoliavoimet cenotet voivat olla hyvin lähellä luolacenoteja, koska cenoten aukko saattaa olla hyvin pieni ja cenote olla tällöin käytännössä hyvin luolamainen. Tällaisia ovat esimerkiksi vierekkäiset cenote Xkeken ja cenote Samula sekä niin ikään vierekkäiset cenote Agua Dulce ja cenote Palomitas. Myös instagramkuvista tunnettu cenote Suytun on tällainen.

cenote Sac Auan keskellä on pieni saari
cenote Sac Aua, Meksiko

Cenote Sac Aua on kiinnostava cenote lähellä Valladolidia. Cenote Sac Aua on luokiteltavissa sylinteri-cenoteksi. Paikka on siinä mielessä erittäin mielenkiintoinen, että sen keskellä on ikään kuin pieni saari, jota cenoten vesi ympäröi.

Cenote Sac Aua – pääsymaksu ja aukiolo

Cenote Sac Auan pääsymaksu on 150 pesoa (7 euroa).

Cenote Sac Aua on auki klo 9-17. Cenote Sac Auan kanssa pätee kuitenkin sama nyrkkisääntö kuin muidenkin cenotejen kanssa. Paikalla kannattaa pyrkiä olemaan mahdollisimman aikaisin. Me tosin olimme tällä kertaa paikalla myöhään iltapäivällä. Tullessamme Sac Aualla oli muutama ihminen, mutta he lähtivät melko pian ja saimme olla cenotella kahdestaan. Joskus myöhäinen iltapäiväkin on siis hyvä tapa välttää suurimmat ruuhkat.

kaloja cenote Sac Aualla

Miten cenote Sac Aualle pääsee?

Helpoiten paikalle pääsee vuokra-autolla, cenote Sac Aua sijaitsee vajaan 30 kilometrin päässä Valladolidista ja ajomatka on noin 35 minuuttia. Cancunista, Playa del Carmenista ja Tulumista on puolestaan noin 2-2,5 tunnin ajomatka. Meidän tapamme liikkua Jukatanin niemimaalla olikin juuri vuokra-auto ja koimme sen erittäin helpoksi tavaksi liikkua. Cenote Sac Aua on tosin hieman hankala löytää, sillä reittiä sille ei ole kovin hyvin merkitty. Lähellä cenotea oli kuitenkin useita kylän pikkulapsia, jotka tipin toivossa opastavat viimeiset sadat metrit.

Jos vuokra-auto ei ole vaihtoehto, pääsee Valladolidista cenote Sac Aualle varsin kätevästi myös taksilla.

polku cenote Sac Aualle
cenote Sac Aua

Muuta cenote Sac Auasta

Suihkussa käynti on pakollista ja suihkun vesi on kylmää. Cenoten Sac Auan vesi sen sijaan on lämpimämpää, mutta kuitenkin virkistävän viileää. Lisäksi uimaan mennessä vaaditaan käyttämään pelastusliivejä. Niitä saa paikalta lainaksi ilman kustannuksia. Paikalla on myös pukuhuoneet, suihkut ja vessat.

Sac Auassa on mahdollista vuokrata myös kajakki 50 peson hintaan (2,5 euroa). Cenoten maksimisyvyys on noin 14 metriä, mutta paikoitellen vesi on hyvin matalaa. Poikkeuksena moniin muihin cenoteihin nähden, dronet ovat Sac Auassa sallittuja. Sac Auassa on myös hyppysilta, josta voi hyppiä veteen.

Sac Auan suihkut
cenote Sac Auassa voi vuokrata kajakkeja
cenote Sac Auan hyppysilta

Cenote Sac Aua – meidän kokemuksemme

Cenote Sac Aua on mielenkiintoinen cenote. Olisimme halunneet, että vettä olisi ollut hieman enemmän, mutta vähäisistä viimeaikaisista sateista johtuen vettä oli varsin vähän. Marika yllättyi cenoten sisällä olevan saaren koosta, se oli yllättävän suuri ja vettä oli kapea kaistale saaren ympärillä. Ainutlaatuisuudessaan kokemus cenote Sac Auasta oli kuitenkin mieluisa.

cenote Sac Aua, Meksiko

Sinua saattaisi kiinnostaaa myös nämä:

Galapagossaaret – Santa Cruzin hienoimmat nähtävyydet: Charles Darwin Research Station ja Tortuga Bay

Vaikka monet Galapagossaarten kiinnostavimmat kohteet sijaitsevatkin pääsaari Santa Cruzin ulkopuolella, sijaitsee Santa Cruzin saarella hienoja ja kiinnostavia kohteita. Charles Darwin vieraili Galapagossaarilla 1835 osana maailmanympärysmatkaansa. Galapagossaarilla...

Mutkien kautta sokeritoppavuoren huipulle

Brasilian matkan ajankohdan määritti pitkälti sambakarnevaalit ja tänään aamupäivällä meidän piti käydä hakemassa liput. Olimme ostaneet liput jo ennakkoon, mutta niitä ei postiteta Brasilian ulkopuolelle edes sähköisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että liput toimitetaan...

Galapagossaaret – jättiläiskilpikonnia Isabela-saarella

Meidän aktiviteetimme saivat jatkoa seuraavana päivänä. Varsin aikaisin aamulla, heti aamiaisen jälkeen, meillä oli retki kosteikolle, jossa olisi mahdollista nähdä kuuluisia galápagoksenjättiläiskilpikonnia. Kosteikolla voi kilpikonnien lisäksi olla mahdollisuus...

Lumoava Trinidad ja Manaca-Iznaga

Aamu oli jälleen aurinkoinen. Tänään meidän oli tarkoitus siirtyä Trinidadiin. Meillä oli aamulla pakkaamisen jälkeen noin tunti aikaa ennen kuin taxi collectivo tulisi hakemaan meitä. Casamme lähellä sijaitsi koulu, jossa lapsia oli pihalla ilmeisesti liikuntatunnilla. Olimme lukeneet, että Kuubassa saattaa olla pulaa perushygieniatuotteista ja niinpä päätimme käydä lahjoittamassa koululle mukaamme tätä varten ottamaamme saippuaa. Saippua kelpasi heille hyvin ja saippuan antamisesta tuli myös meille hyvä mieli. Pian taxi collectivomme jo tulikin ja hyppäsimme kyytiin ja lähdimme suuntaamaan kohti Trinidadia.

Cenote Xkeken – upea luola-cenote Valladolidin lähellä

Cenote Xkeken on todella upea luolamainen cenote, jonne auringonvalo pääsee pienestä aukosta sisälle. Cenoten katosta roikkuu runsaasti erilaisia juuria ja cenotessa on upeita tippukiviä.

Retki Chincheron ja Morayn raunioille ja Marasin suola-altaille

Vaikuttavan Machu Picchun jälkeen mietimme hetken aikaa, olisimmeko nähneet jo riittävästi inkaraunioita, mutta koska viipyisimme Cuscossa vielä muutaman yön, päätimme tutustua syvemmin inkakulttuuriin ja tärkeisiin maamerkkeihin. Päätimme varata retken, joka veisi...

Kuuban maailmankuulut sikarit ja vierailu sikaritehtaassa

Viimeisenä päivänä kävimme vielä sikaritehtaassa. Ensin liput jostain hotellista ja sitten kävellen kohti tehdasta. Tehtaassa ei pääasiassa saanut kuvata, mutta välillä tietyissä kohdissa annettiin erikseen lupa ottaa kuva. Meidän kanssa samaan aikaan kierrokselle osui yhdysvaltalaiset New Jerseyn seudulla asuvat mies ja nainen. Mies oli erittäin kiinnostunut sikareista ja tiesikin niistä varsin paljon. Hän kyseli oppaalta erinäisiä asioita jatkuvasti niin kauan kuin opas jaksoi hänelle vastata.

Vierailu Viñalesin sikaritilalla

Aamulla oli aikainen herätys ja tarkoituksena oli siirtyä aamulla Viazulin bussilla Viñalesiin. Päädyimme kuitenkin bussin sijaan käyttämään ns. taxi collectivoa, jonka saimme varattua kätevästi meidän casan kautta. Taxi collectivo on nimensä mukaisesti kimppataksi, ja casojen omistajat järjestävät niitä näppärästi. Me käytimme niitä matkallamme aika paljon ja niiden järjestäminen oli joka paikassa todella helppoa. Niiden vahvuus bussiin verrattuna on se, että ne hakevat sinut suoraan casasi edestä, ja toisaalta vievät sinut kohdekaupungissa haluamaasi osoitteeseen. Bussiasemat sen sijaan saattavat sijaita varsin kaukana keskustasta tai vanhasta kaupungista, kuten Havannassa.

Buenos Airesin kiinnostavimmat kaupunginosat

Buenos Aires on hyvä ottaa haltuun tutustumalla siihen kaupunginosa kerrallaan. Harkinnanarvoista voisi olla esimerkiksi vaihtaa majapaikkaa ainakin kerran jostain kaupunginosasta toiseen. Itse majoituimme sekä Palermossa että San Telmossa. Tässä esittelemme omat...

Havannan kaduilla

Meillä oli aamulla todella aikainen herätys, sillä tänään oli taas siirtyminen toiseen kaupunkiin, Havannaan. Olimme tähän mennessä kulkeneet kaikki kaupunkien väliset siirtymiset taxi collectivolla. Halusimme kuitenkin kokoilla myös Viazulin bussia, joten päätimme mennä tämä viimeinen väli sellaisella. Liput olimme varanneet etukäteen netistä, mutta paikalla piti olla 60 minuuttia ennen bussin lähtöä. Me olimme ajoissa paikalla, mutta huomasimme, että tämä ei olisi ollut välttämätöntä, vaan myöhemmin tulleetkin pääsivät bussiin ilman hankaluuksia.

22 Kommentit

1. Tämä näyttää ehkäpä minulle mieluisimmalta näistä esittelemistänne cenoteista. Saari tekee siitä mielenkiintoisen.

Vaikka monissa luolanähtvyyksissä on tullutkin käytyä, niin ahtaat maan sisällä olevat paikat ovat minusta aina vähän pelottavia tai epämieluisia. Varmaan siksi nämä avoimet/puoliavoimet näyttävät houkuttelevammilta.

Vastaa
    • Minä olin odottanut todella paljon tällä xenotella käymistä. Yllätti siitä, kuinka suuri cenoten keskellä oleva saari olikaan. Olin kuvitellut pienen saaren veden keskelle, ja olin hieman pettynyt, kun vettä olikin niin kapea kaistale. Mutta Sac Aua oli kuitenkin mielenkiintoinen ja hyvin kaunis.

2. Jännän näköisiä nämä cenotet. Omanissa näin vastaavan tyylisen vajonneen maan jonka sisällä oli uimapaikka nimeltään Bimmah Sinkhole. En tosin viitsinyt lähteä uimaan koska se on aika täynnä ja meteli on kova. Meksikossa olisi kiva joskus päästä käymään ja löytää rauhallinen cenote jossa pääsisi myös uimaan.

• Googlen kuvahaku perusteella Bimmah Sinkhole on todella upea. Mutta olisi meiltäkin jäänyt uimatta, jos väkeä ja meteliä olisi paljon. Se vaikuttaa suuresti tunnelmaan. Toivottavasti aikoinaan Meksikossa löydät rauhallisia cenoteja. Meillä kävi tuuri ja saimme olla joissain suosituissakin rauhassa.

Vastaa
  3. Cenote Sac Aua on tähän mennessä ollut kiinnostavin, jos kuvista päättelisi. Hyvin kuvauksellinen se ainakin on. Tuo saari on hyvin sarmikas.
    Minä olisin varmaan vuokrannut kanootin, koska veden keskeltä maisemat näyttävät jotenkin erilaisilta, kun rannalta.

Mua jollain tavalla häiritsee se ajatus, että uimaan mennessä pitää käyttää pelastusliivejä, ottaen huomioon, että vesialtaan leveys on vain muutamia metrejä. Vaikka se on syvä, on siinä vaikea hukkua. Tosin, ymmärrän tietysti, että se on turvatoimi. Ei kaikki ihmiset osaavat uida.

Vastaa
    • Minä olin odottanut Sac Aualla vierailua paljon, minustakin se kuulosti hyvin mielenkiintoiselta. Vettä olikin sen verran kapea kaistale, että kanoottivuokraus jäi meidän osaltamme kokeilematta.

Kaikissa cenoteista ei ole pelastusliivipakkoa. Tuntuuhan se hölmöltä käyttää pelastusliiviä, mutta positiivisena ne lämmittävät viileässä vedessä. Ja aina pelastusliivien käyttöä ei valvota.

4. Niin eihän sitä pelastusliivit päällä uimista voi uimiseksi kutsua, asento kun sopii enemmänkin vesijuoksuun. Tai heiluvaan sellaiseen?‍♀️?

Vastaa
    • Niin, pelastusliivien kanssa on hieman erilaista uida. Mutta kyllä niihin aika nopeasti tottui, eivätkä enää häirinneet.

5. Täytyy myöntää, että mulle cenotet eivät olleet tuttuja ennestään. Joten opin taas uutta teidän blogin kautta 🙂 Upean näköistä ja upeat kuvat! Hyvä, että oli onnistunut visiitti!

• Kiitos Emilia! Cenoteissa kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa, jos Meksikoon matkustat. Uskomattomia paikkoja. Kiva kuulla, että pystyttiin tarjoamaan uutta tietoa.

Vastaa
  6. Teillä on kyllä aivan ihanan ihailtava sivistys näistä luontokohteista ja kaikista niiden nimistä! Oottehan nähneet maailmasta aivan valtavasti ja sitä kautta oppineet paljon omien kokemusten kautta. Matkailu avartaa ja opettaa paljon ! 🙂

• Voi kiitos Elina. Matkailu opettaa paljon. Meillä on esimerkiksi englanninkielinen lintulajien sanavarasto kohentunut huomattavasti matkustamisen myötä, kun ollaan reissujen kautta innostuttu tutustumaan eri lintulajeihin ja selailtu englanninkielisiä kirjoja.

7. Teistähän onkin kehittynyt oikeita cenote-asiantuntijoita! Tämä(kin) näyttää kyllä kauniilta.

Vastaa
    • Heh, tykästyttiin tosi paljon cenoteihin ja niinhän siinä kävi, että tuli käytyä suunniteltua useammassa. Todella kauniita ja mielenkiintoisia paikkoja.

8. Oho, tämä on aika hieno! En usko, että olen tästä cenotesta koskaan kuullut. Ja mahtista, että saitte olla siellä ihan kaksin. Te taisitte kiertää aikamoisen määrän cenoteita. Ensi kerralla kun ollaan Meksikossa niin täytyy palata lukemaan nämä kaikki uudelleen ja valita sellaiset, missä halutaan käydä. Mehän ei käyty kuin kahdessa viime reissulla.

• Voi, se olisi mahtavaa, jos näistä meidän kirjoituksista voisi olla apua teidän tuleville reissuille. Ollaan haluttu kirjoittaa kustakin cenotesta erikseen itseämme varten ja mahd. muita Meksikoon reissaajia varten. Ei meillä ollut suunnitelmissa käydä näin monessa, mutta tykästyttiin tosi paljon cenoteihin. Ne on todella upeita. Meillä kävi ylipäätään todella hyvä tuuri näiden cenotejen kanssa, etenkin Valladolidin lähellä saatiin käydä niissä aika rauhassa. Usein joko oltiin ihan kahdestaan tai sitten niissä oli vain jokunen muu vierailija.

Vastaa
  9. Heh! Mun ensimmäinen ”kunnon reissu” eli matka Atlantin yli sijoittui Meksikoon joskus miljoona vuotta sitten ja silloin kävin myös Chichén Itzássa. Muita kohteita oli Tulum ja Cancun sillä reissulla. Muisten, että uitiin jossain tosi kylmässä virtaavassa joessa, joka meni osittain maan alla ja piti olla pelastusliivit. Olikohan se cenote? Ei mitään hajua. Ainakin siellä oli jännää uida.

• Kuulostaa Hannele siltä, että kävit tuolloin cenotessa. Kuulostaa hienolta kokemukselta, vastaavaan haluaisin itsekin. Cenoteja on niin paljon Meksikossa, että jos paikkaa ei kirjoita muistiin, sen nimi helposti unohtuu.

10. Cenotet on tulleet teidän kauttanne tutuksi termiksi, kiitos siis valistuksesta 🙂 Tuntuu, että toistan itseäni joka kerta, mutta teidän blogissa on vaan aina hurjan mielenkiintoisia postauksia ja loistavia kuvituksia!

Vastaa
    • Voi kiitos Eveliina. On ollut hienoa päästä matkustamaan upeisiin kohteisiin ympäri maailmaan ja siten toteuttamaan omia unelmiamme.

11. On kyllä kaunis cenote! Todella mielenkiintoista tietää kuinka paljon erilaisia cenoteja onkaan ja minkälaista niissä käynti todellisuudessa on. Insta kun ei tosiaan kerro kaikkea. 🙂 Täytyy pistää nämä vinkit cenoteista talteen omaa tulevaa Meksikon matkaa varten!

• Oi, mahtavaa, jos näistä kirjoituksistamme on apua sinun matkasuunnitelmissasi. Cenoteja on paljon erilaisia, ja mielestäni kannattaa käyttää hetki siihen, että suunnittelee niissä vierailua.