Vietimme erittäin kiinnostavan päivän Monteverden pilvimetsässä (Monteverde Cloud Forest Reserve), mutta halusimme illalla käydä erikseen vielä yökävelyllä, joita järjestetään joillain alueen yksityisistä maista. Me valitsimme järjestäjäksi Monteverde Wildlife Refugen, joka on perustettu 13 vuotta sitten.

Monteverden yökävely, Costa Rica
Monteverden pilvimetsä, Costa Rica

Ainutlaatuinen Monteverde

Monteverde Wildlife Refuge kertoo sivuillaan, että Monteverden alue on ainutlaatuinen paitsi pilvimetsänsä vuoksi, niin myös siksi, että se sijaitsee maantieteellisesti kiinnostavassa paikassa. Monteverdessä on piirteitä niin eteläisestä kuin pohjoisesta Costa Ricasta. Alue sijaitsee myös itä–länsi-suunnassa puolessa välissä, joten sekä Atlantin että Tyynenmeren rannikot vaikuttavat sen ilmastoon.

Monteverden yökävely, Costa Rica
oranssi kukka

Monteverde – yökävely

Yökävelyjä järjestetään päivittäin, joko kello 18 tai kello 20, ja ne kestävät suunnilleen kaksi tuntia. Me valitsimme aikaisemman lähtemisajan erityisesti siksi, koska ajoimme yökävelymme jälkeen vielä Nuevo Arenaliin yöpymään. Yökävelyn hinta on 35 dollaria henkilöltä ja lisäksi päälle tulee veroja ym. maksuja pari dollaria. Meidän lippumme olivat yhteensä reilut 74 dollaria.

Tarjolla on myös yksityisiä yökävelyjä, joiden hinta on 65 dollaria henkilö. Normaalienkin retkien koko on rajoitettu maksimissaan kuuteen henkilöön, joten emme nähneet tällä kertaa tarvetta yksityisretkelle. Toisaalta tällöin olisi helpommin mahdollista pyytää keskittymään joihinkin tiettyihin eläimiin, jos on erityisiä mielenkiinnonkohteita. Meillä ei sellaisia kuitenkaan tällä kertaa ollut.

Monteverden pilvimetsä, Costa Rica

Mitä voi nähdä Monteverden yökävelyllä?

Mitä yökävelyillä sitten voi nähdä? Yleisimpiä havaintoja ovat laiskiaiset (sloth), piikkisiat (porcupine), käärmeet, sammakot, hyönteiset ja linnut. Skaala on siis varsin laaja. Yökävelyt ovat kiinnostavia ensinnäkin siksi, että taskulampun valossa kulkeminen pimeässä metsässä on tietysti jo itsessään jännittävää. Lisäksi eläinhavainnot ovat aina mukavia ja öisin pääsee myös usein näkemään sellaista, mitä päivisin ei ole mahdollista nähdä. Itse asiassa jopa 80 % Costa Rican villieläimistä ovat aktiivisia nimenomaan öisin.

Ensimmäinen retkellä näkemämme eläin oli kaunis kolibri (hummingbird). Oppaamme bongasi sen heti, mutta kertoi, että se on ollut samoilla paikoilla jo muutaman viikon, joten hänen oli helppo bongata se. Pääsimme katsomaan kolibria oppaamme kaukoputkella. Sitä oli kuitenkin huomattavan hankalaa havaita paljain silmin, vaikka opas selitti kärsivällisesti, missä lintu on. Onneksi lopulta Marikakin löysi kyseisen kolibrin kamerallaan.

Monteverden yökävely, colibri. Costa Rica.

Ihmettelimme myös lehdenleikkaajamuurahaisia (leafcutter ants), jotka ovat tuttu näky Etelä- ja Keski-Amerikan sademetsissä. Ne kulkevat jonossa kantaen leikkaamiaan lehdenpalasia, joita vievät ”kekoonsa”. Moni saattaa ajatella, että lehdet tulevat muurahaisten ravinnoksi, mutta niiden tarkoitus on tarjota otollinen alusta sienten kasvamiselle, joita lehdenleikkaajamuurahaiset sitten syövät. Muurahaiset kantavat jopa 20-kertaisesti oman painonsa kokoisia lehtiä.

Monteverden yökävely, lehdenleikkaajamuurahainen. Costa Rica.

Näimme retkemme aikana myös lukuisia erilaisia hyönteisiä ja hämähäkkejä, joista suurimpana orange-kneed tarantula.

Monteverden yökävely, tarantella. Costa Rica.

Kiinnostavia olivat myös kummitussirkkoihin kuuluvat sauvasirkat (walking sticks), joita näimme eri kokoisia. Monet kummitussirkat lisääntyvät täysin neitseellisesti.

Monteverden yökävely, walking stick. Costa Rica.

Näimme myös kaksi hienoa tukaania. Toinen näistä oli vihreä ja tukaaniksi pienehkö emerald toucanet ja toinen keel-billed toucan, jota pidetään Costa Rican kuudesta tukaanilajista kaikkein kauneimpana. Tukaaneja on aina hauska katsella, sillä niiden nokat ovat jätti-isoja ja värikkäitä. Tällä kertaa emerald toucanetin nokka tosin oli piilossa, koska lintu nukkui.

Monteverden yökävely, tukaani. Costa Rica.

Näimme myös esimerkiksi sadesammakon sekä vihreän ja myrkyllisen side stripe pit viper -käärmeen. Kyseisen käärmeen purema on vakava, mutta johtaa vain harvoin kuolemaan. Oppaamme kertoi, että Costa Ricassa sattuu noin 600 käärmeen puremaa vuodessa ja niistä kyseisen käärmeen puremia on jopa 200. Suuri määrä johtuu siitä, että käärme viihtyy hyvin kahviviljelmillä.

sammakko
Monteverden yökävely, käärme. Costa Rica.

Kaiken kaikkiaan olimme todella tyytyväisä meidän yökävelyymme. Oppaamme oli todella asiantunteva ja onnistuimme tekemään lukuisia kiinnostavia havaintoja. Hienoimpina mieleen jäivät varmasti keel-billed toucan ja vihreä side stripe pit viper -käärme, joka värinsä vuoksi on hankala havaita vihreiden lehtien joukosta.

Oletko sinä joskus ollut yökävelyllä sademetsässä?

20 Kommentit

1. Yökävely Costa Ricassa jäi tekemättä vaikka mieli olisi tehnyt nähdä monissa matkailun mainoskuvissa näkyvä punasilmälehtisammakko / -puusammakko Agalychnis callidryas. Teillekään ei tainnut tällä retkellä osua sellainen eteen, näittekö myöhemmin?

Vastaa
    • Meillä oli toiveissa nähdä kyseinen sammakko tällä yökävelyllä, mutta kuten Eila arvasit, emme nähneet. Näimme onneksi sitten myöhemmin reissulla nuoren yksilön.

2. Mua ei ehkä yökävely oikein innostaisi. Mieluummin katson luontodokumenttia tai teidän kuvia. Ehkä jotenkin pimeällä liikkuminen pelottaisi tai en ainakaan nauttisi.

• Minua Mari pelotti aikas paljon ekalla yökävelyllämme. Se oli Amazonilla ihan umpimetsässä. Aluksi en uskaltanut katsoa sivuilleni, vain tiukasti Mikon jalkoihin. Pikkuhiljaa pelko alkoi helpottaa ja tykkäsin yökävelystä niin paljon, että toivoin sellaista vielä saman retken aikana. Monteverdessä yökävelyllä kuljettiin leveitä polkuja pitkin, enkä kokenut tätä enää lainkaan jännittävänä. Joten jos et liiaksi pelkää, kannattaa ehkäpä joskus kokeilla.

Vastaa
  3. Tuolla suunnalla en yökävelymahdollisuudesta tiennytkään. Kinabatangan-joen rannalla oleva lodge aikoinaan tarjosi lyhyen sellaisen – lähinnä eläimistö oli hyönteisiä ja sammakoita, taisi siellä joku käärmekin olla. Boholilla kävimme veneretkellä katsomassa tulikärpäsiä, joita siellä löytyikin monesta paikasta. Tosin pienehköllä veneellä ihan pimeässä liikkuminen vetten päällä vaati jo melkein liikaa luottoa siihen, että venekuski ja opas tietävät mitä tekevät!

• Samoja mietteitä Pirkko minullakin, kun teimme pimeällä veneajelun Amazonin retkellämme. Hyönteiset, sammakot ja matelijat lienevät yleisin yökävelyiden havainto, mutta Costa Ricassa näimme mukavasti myös lintuja ja laiskiaisia. Me emme käyneet Boholilla katsomassa tulikärpäsiä, se olisi ollut kiinnostava retki.

4. En ole koskaan ollut yökävelyllä, mutta toiveena on, että sellaisen saamme joskus toteuttaa jossain päin maailmaa. Monteverdekin on tuttu vain päiväseltään. Yökävely voisi olla hyvää siedätystä myös käärme- ja hämähäkkipelolle.

Vastaa
    • Oi, tällainen yökävely olisi unelma! Olis tosi upeaa päästä kuvaamaan esim. mainitsemianne piikkisikoja ja laiskiaisia. Sekä ylipäätään nähdä sademetsän yöelämää 😉

• Ehdottomasti siis Eveliina varaa ohjelmaan yökävely, kun joskus sopivaan paikkaan reissaat. Me emme ole vielä onnistuneet näkemään piikkisikaa, se olisi kyllä hieno nähdä.

• Minulle ensimmäinen yökävely oli todella positiivinen kokemus, vaikka etukäteen paljon jännitin ja pelkäsinkin. Ehkäpä voisi auttaa Cilla Maria sinua käärme- ja hämähäkkipelossa. Tai vaikka ei, niin siitä huolimatta yökävely voi olla hieno kokemus.

Vastaa
  5. En oo ikinä tullut ajatelleeksi, että tällaisiakin retkiä järjestetään. Onhan se ihan loogista kun ajattelee kuinka moni eläin elää (siis on hereillä) yöllä! Olipa teillä mielenkiintoinen retki ja hyvin ootte saaneet kuvia vaikka on ollut pimeää.

• Yökävelyt ovat kivoja, kun niillä pääsee näkemään eri eläimiä kuin päiväaikaan. Jännitin ensimmäistä yökävelyäni melkoisesti. Tosin se olikin ihan umpimetsässä Amazonin telttareissullamme. Tykästyin kuitenkin yökävelyyn niin paljon, että toivoin vielä toistakin kyseisen retken aikana. Tykkään ottaa yökuvia ja oli mahtavaa, että näimme näin monipuolisesti erilaisia kuvattavia tälläkin kävelyllä.

6. Olipas mielenkiintoinen juttu, ja tuollainen on varmasti elämys. Hyviä kuvia olette myös saaneet, eli noilla reissuilla järkkäri on käytännössä pakko olla mukana. Itse olen muuten laiskistunut viime vuosina, ja normireissuilla ei enää mukana kulje kuin kännykkä. Ja joskus drone, mutta sekin aika harvoin. En muuten tainnut ottaa viime vuonna yhtään kuvaa järjestelmäkameralla. Eli tarvitseekin lähteä siis eläinbonggausreissulle…

Vastaa
    • Monilla muilla osallistujilla oli ihan vain puhelimet mukana. He ottivat valokuvia oppaan kaukoputken kautta. Aiemmilla yökävelyillä ei ole ollut tällaista mahdollisuutta ja oma kamera on ollut ehdoton. Minun kännykän kamera on sen verran kehno ja puhelimen muisti täynnä, että reissukuvia ei tule otettua. Lähinnä arkisia pieniä muistoja. Keventää varmasti kantamuksia, kun jättää järjestelmäkameran (vara-akkuineen ja vaihto-objektiiveineen) kotiin. Drone meilläkin jää usein kotiin, sillä monessa paikassa sen lennättäminen on kuitenkin kielletty. Kannattaa Rami todellakin suunnata jonkinlaiselle eläinbongausreissulle, jos kaipaat uutta intoa järjestelmäkameralla kuvaamiseen. Minulla se ainakin toimii.

7. En ole ollut koskaan tällaisella yökävelyllä sademetsässä. Vaikuttaa hienolta kokemukselta! Mahtavia kuvia käärmeestä. 🙂 Olisi hauska joskus käydä jollain vastaavalla kierroksella yöaikaan, täytyypä pitää mielessä.

• Kiitos Jenni. Tykkään todella paljon yökävelyistä ja näitä yökuvia on kiva ottaa. Ja iltaunisena pidän siitä, että kävely oli itse asiassa ilta-aikaan. Tämä Monteverden kävely oli helppo, sillä kuljimme valmiita selkeitä polkuja pitkin. Amazonilla kuljimme ihan umpimetsässä. Kannattaa kokeilla tällaista aktiviteettia, jos tulevilla reissuillasi tulee tarjolle.

Vastaa
  8. Itsekin olen ollut yökävelyllä Costa Rican sademetsässä ja nimenomaan tuolla Monteverden maisemissa. Paljon samoihin eläimiin tuli törmättyä. Oli kyllä uniikki kokemus! Costa Rican veroista luontokohdetta ei ihan helposti tulekaan vastaan.

• Yökävelyt ovat mahtavia. Monteverdessä ne olivat hyvin järjestetty ja soveltuvat hyvin myös ensikertalaisille, vaikka pimeäkävely onnistuisikin. Sinun postauksiasi Costa Ricasta tulikin luettua matkan aikana. Costa Rica on mahtava luontomatkailumaa.

9. Hui, mä pelkään pimeää, mutta tykkään haastaa itseäni. Olen myös käärmekammoinen. Eikö käärmeet ole riski tuollaisella kävelyllä?

Vastaa
    • Costa Ricassa on toki myrkyllisiä käärmeitä ja onhan siinä pimeällä riski. Opas kulki aina edellä ja itse liikkuessamme aina valaisin polkua kohdallani.