Heräsimme aikaisin ja totesimme heti, että säätiedotus piti paikkaansa. Tuleva päivä olisi todella aurinkoinen ja lämmin. Söimme jälleen tavanomaisen kuubalaisen aamiaisen: kananmunaa, leipää ja hedelmiä. Bussi tulisi hakemaan meitä klo 9, joten meillä oli hieman aikaa kävellä casamme ympärille ennen bussin saapumista. Ehkä hieman yllättäin bussi tuli juuri ajallaan, mutta se oli kyllä parhaat päivänsä nähnyt. Perille kuitenkin päästiin eikä rikkinäiset penkit tai bussin pitämä epämääräinen kolina matkaa haitannut.

Snorklaamaan mentiin suoraan rannasta, eikä siis tehty mitään veneretkeä pidemmälle riutoille. Vesi oli lämmintä ja periaatteessa snorklaus oli mukavaa. Korallit olivat kuitenkin pääasiassa kuolleita, joten mitään väriloistoa pinnan alla ei ollut. Kaloja kuitenkin oli jonkin verran ja niitä oli kiva katsella ja kuvata. Kävimme snorklaamassa päivän aikana myös eräältä toiselta rannalta ja kokemus oli samankaltainen.

Pääsimme snorklaamaan meren lisäksi eräälle Cueva de los Peces nimiselle cenotelle (sortumakaivo). Cenote oli erittäin syvä ja vesi oli selvästi merta viileämpää. Vesi oli kuitenkin kristallinkirkasta. Kaloja tai korallia ei tietenkään näkynyt, mutta näkyvyys oli todella hyvä ja pinnanlaiset maisemat olivat hienoja.

Emme olleet tehneet snorklausretken lisäksi muita suunnitelmia päivälle. Retki kesti kuitenkin vain aamupäivän, joten iltapäivämme oli varsin rauhallinen. Kävimme keskustassa ja rannalla. Keskustiellä ei edelleenkään ollut mitään erityistä. Meille tarjottiin taxi collectivoa hieman casamme kautta otettua hintaa halvemmalla, mutta päätimme valita tässä tapauksessa kalliimman vaihtoehdon. Taxi collectivoa kadulla tarjonnut henkilö vaikutti nimittäin hieman epäilyttävältä ja toisaalta casojen isäntiin voi yleensä luottaa.

Snorklausretki oli pienoinen pettymys. Mitään henkeäsalpaavia vedenalaisnäkymiä ei ainakaan tällä reissulla tarjoutunut. Millainen kokemus sinulla on Kuubassa snorklaamisesta?