Borneon reissumme Kinabatangan-joella alkoi Sandakanin lentokentältä, kun meitä oli vastassa kuski, jonka oli tarkoitus viedä meidät Kinabatangan-joelle. Matka sinne kesti noin kaksi tuntia ja matkan varrella saimme katsella harmissamme palmuöljyviljelmien valtavaa määrää. Suurimman osan matkasta palmuöljyviljelmät reunustivat ajamaamme tietä. Ainakin osa paikallisista tuntuu olevan myös tästä ylpeitä, sillä monissa turistilehtiöissä näistä puhutaan varsin positiiviseen sävyyn. Lisäksi tällainen palmu on ikuistettu 50 ringitin seteliin.

Malesian valuutta

Majapaikkamme Osman Homestay

Satamasta meillä oli vielä lyhyt matka majapaikkaamme Osman Homestayhin, jonka kuljimme venekyydillä. Meille näytettiin huoneemme, ja päätimme heti ottaa torkut, sillä matka Suomesta Kinabatangan-joelle oli melko uuvuttava. Torkuimme puolisentoista tuntia, jonka jälkeen meidät tultiin herättämään lounaan ollessa valmis.

Tässä yhteydessä meille kerrottiin myös, että ensimmäinen jokiristeilymme olisi 15.30, mutta lounaan syötyämme tämä aikaistuikin tunnilla. Tämä aika sopi meille paremmin kuin hyvin. Mitä enemmän ehtisimme jokisafareilla olemaan, sen parempi.

Borneo Kinabatangan-joki
Osman Homestay, Kinabatangan Malesia
Osman Homestay, Borneo Malesia

Ensimmäinen venesafari Borneolla

Meille kerrottiin, että tämän jokisafarin päätavoitteenamme oli nähdä Borneossa asuvia elefantteja (borneonnorsu), joiden näkemistä varsinkin ennen matkaamme pidimme epätodennäköisenä. Tavoite kävi meille kuitenkin erittäin hyvin, sillä olihan se myös meidän suurin toiveemme Kinabatangan-joella.

Alkuun, leveää jokea ajellessamme, emme nähneet mitään erityistä. Jokimaisemat sademetsän keskellä olivat kuitenkin itsessäänkin upeita. Lähinnä vastaan tuli muutama jalohaikara (great egret), joista otimme vauhdissa kuvia.

jalohaikara Kinabatangang, jokisafari Borneo
Kinabatangan Borneo
venesafari, Kinabatangan-joki Borneo

Borneo – lajien runsaus

Eläinhavainnot moninkertaistuivat, kun käännyimme huomattavasti kapeampaan uomaan. Näimme useita eri apinoita, mutta emme pysähtyneet tarkemmin katselemaan näitä, vaan jatkoimme ajamista kaikista havainnoistamme huolimatta.

Ja hyvä, että jatkoimme, sillä jonkin ajan kuluttua pääsimme paikkaan, jossa BBC oli majatalomme omistajan avustuksella kuvaamassa borneonnorsuja. Pääsimme rantautumaan ja seuraamaan toimintaa. Ja toki, samalla katselemaan ja kuvaamaan elefantteja itsekin. Jo tässä vaiheessa voimme todeta, että tämä oli ilman muuta yksi mieleenpainuvimmista luontokokemuksistamme, ja olemme luontomatkailijoina päässeet näkemään vaikka mitä. Tästä kokemuksesta borneonnorsujen kanssa kirjoitamme erikseen vielä tarkemmin.

venesafari, Kinabatangan-joki Borneo
makaki, Kinabatangan-joki Borneo

Borneon nenäapinat

Norsukokemuksemme jälkeen ajelimme hiljakseen takaisin majapaikkaamme. Tällä kertaa pysähtelimme matkan varrella runsaasti ja pääsimme kuvaamaan erityisesti erilaisia apinoita, kuten hauskoja nenäapinoita (proboscis monkey tai long-nosed monkey), joilla on kokoonsa nähden valtava nenä, jonka lisäksi varsin pullea maha. Nenä voi parhaimmassa tai oikeastaan pahimmassa tapauksessa olla niin iso, että se haittaa syömistä ja kyseisen yksilön pitää ruokaillessaan työntää toisella kädellä nenää syrjään.

Leikkisät makakit

Lisäksi vastaan tuli kahta eri makakilajia, jaavanmakakeja (crab-eating macaque tai long-tailed macaque) ja saparomakakakeja (southern pig-tailed macaque tai Sunda pig-tailed macaque). Näilläkin nimet ovat varsin kuvaavia, sillä jaavanmakakilla on todella pitkä ja paksu häntä, kun taas saparomakakilla häntä muistuttaa sian saparoa.

Borneon uhanalaiset apinat

Kaikki kolme näkemäämme apinalajia ovat erittäin uhanalaisia. Nämä kaikki olivat siinä mielessä mieluisia kuvattavia, että apinoita ei lainkaan tuntunut häiritsevän, että olimme veneellämme aivan näiden yläpuolella tai vieressä. Lähinnä nämä tuntuivat katselevan meidän touhujamme aivan yhtä suurella mielenkiinnolla kuin me heidän vipellystään.

makakeja, Kinabatangan-joki Borneo
makaki, Kinabatangan-joki Borneo
nenäapina, Kinabatangan-joki Borneo

Väsyneinä, mutta tyytyväisinä illalliselle

Ensimmäinen jokisafarimme oli todella onnistunut. Olimme myös todella tyytyväisä siihen, että vastaavia oli vielä lukuisia edessä. Söimme päivällisen heti jokisafarin jälkeen, ja kovin kauaa emme jaksaneet olla hereillä, vaan painuimme nukkumaan klo 20. Toisaalta olimme tietysti matkastamme todella väsyneitä, ja lisäksi seuraava safarimme alkaisi aamulla klo 6.

Kinabatangan-joki Borneo
valassafari Skjervøy, Norja
makakeja, Kinabatangan-joki Borneo
Osman Homestay, Borneo Malesia

Onko Kinabatangan-joki sinulle tuttu kohde tai kiinnostaisiko vierailu siellä?

Sinua saattaisi kiinnostaaa myös nämä:

Ruokaileva leijonaperhe Samburun kansallispuistossa

Samburun sanotaan olevan suosittuin kansallispuisto Pohjoisemmassa Keniassa, vaikka se siis sijaitsee aivan keskellä Keniaa, mutta on se silti selvästi pohjoisempana kuin moni muu kuuluisa safaripuisto Keniassa, kuten esimerkiksi Amboseli, Masai Mara ja itäinen ja läntinen Tsavo. Ensimmäisenä iltana totesimme, että Samburu on todella rauhallinen kansallispuisto ja kovin montaa muuta safariautoa ensimmäisenä iltapäivän aikana nähneet.

Matkalla Afrikkaan!

Olimme odottaneet tätä matkaa kauan. Meidän suunnitelmissamme oli viettää kuukausi Afrikassa ja kierrellä pääasiassa eri kansallispuistoja eläimiä katsellen. Matkasuunnitelmamme oli seuraava: lyhyt piipahdus Ugandassa vuorigorillojen luona, muutaman viikon safariseikkailu Tansaniassa ja Keniassa, omatoiminen safari Krugerissa Etelä-Afrikassa ja lopuksi muutama päivä Kapkaupungissa.

Chapman’s Peak Drive

Chapman’s Peak Drive on upea, lyhyehkö näköalareitti Kapkaupungin lähistöllä. Sen sanotaan olevan jopa yksi maailman upeimmista rannikkoreiteistä. Emme osaa sanoa, nouseeko se mielestämme aivan upeinten reittien joukkoon, mutta upea reitti se joka tapauksessa on. Koska se sijaitsee aivan lähellä Kapkaupunkia ja on siksi helposti saavutettavissa, ei sitä missään tapauksessa kannata jättää väliin.

38 Kommentit

1. Onpa teillä ollut upea reissu, josta luin jo edellisestä postauksestanne ja jään nyt odottamaan lisäjuttuja. Malesia ja Indonesia ovat vielä kokonaan näkemättä. Saa nähdä tuleeko sinne koskaan lähdettyä, mutta pääsenpä ainakin blogijuttujenne avulla näkemään sieltä hienoja paikkoja.

Vastaa
    • Kiitos Eila. Tämä Borneon reisu oli huikea kokemus ja yksi matkahaaveistamme. Me olemme viihtyneet sekä Malesiassa että Indonesiaassa, molemmista löytyy hienoja luontokohteita. Kiva, että viihdyt matkakertomustemme parissa.

2. Onpa huvittavan näköisiä nuo nenäapinat. Piti ihan googlettaa, minkä takia tuollainen hyödyttömältä vaikuttava ominaisuus on jätetty haittaamaan apinan elämää. Nyt sitten tiedän.

Upea reissu teillä tosiaan on ollut ja jään odottamaan elefanttipostaustanne.

Vastaa
    • Nenäapinat ovat hassun näköisiä isoine nenineen ja pulleine mahoineen. Ja ketterästi ne ylhäällä puissa liikkuivat ja puusta toiseen hyppivät. Kiva kuulla Kirsi, että Borneon matkakertomuksemme kiinnostavat. Mukava kun luit ja jätit kommenttia.

• Miten huikea kohde, ja niin hienosti kerrottu siitä. Kuvat, etenkin nuo eläinkuvat todella hienoja, ja tuo nenäapina on kyllä hassun näköinen. Mahtava kohde ihan eläinten vuoksi.

• Kiitos Jael. Nenäapinoita ja etenkin makakeja oli kiva kuvailla, kun niitä pääsi katselemaan niin läheltä. Eivätkä apinat arastelleet meitä ihmisiä. Borneo oli upea kohde.

Vastaa
  3. Kiitos hyvästä matka vinkistä. Tänne päädyimme viikon varoituajalla pelkästään teidän blogikirjoituksen ansiosta. En olisi itse keksinyt tänne ajautua. Matkablogit on inspiroivia.

• Vau, upea saada tällaista palautetta. Toivottavasti blogikirjoituksistamme on ollut teille hyötyä. Päädyittekö samaan majapaikkaan Osman Homestayhin vai jonnekin muualle? Mahtavaa reissua, tiedossa on varmasti upeita elämyksiä.

• Ei oltu samassa majoituksessa. Se taisi olla jo täynnä. Eilen käytiin vielä tunnin yöpatikoinnilla viidakossa, mutta korkealla oleva vesi oli ajanut eläimet ilmeisesti kuivemmille maille. Oli se silti mieleenpainuva retki, kun kahlattiin polvia myöden vedessä öisen viidakon rämeikössä.
        Pian ollaan lähdössä taas jokiristeilylle. Kaikki ilo irti reissaamisesta.

Vastaa
        • Yökävelyt ovat kivoja. Jännitin aika paljon ensimmäistä yökävelyämme Amazonissa, mutta tykättiin molemmat yökävelyistä todella paljon. Myös yösnorklaus on hieno kokemus. Luontomatkailu on todella antoisaa. Saatte hienoja kokemuksia ja muistoja Borneosta.

4. Ai että, Borneo on ollut pitkään itselläkin haaveena! Ihan huikea tuo (myös uhanalaisten) lajien runsaus. Erityinen luontokohde todella. Ja mieletöntä, että onnistuitte norsutkin näkemään. Varmasti ikimuistoinen hetki ja koko retki!

• Lajihavaintoja oli runsaasti, etenkin paljon hienoja sarvinokkalintuja. Toki myös nuo apinat jäivät mieleen, niitä pääsi veneillen tarkastelemaan melko läheltä. Borneonnorsujen näkeminen oli melkoinen kokemus, yksi ikimuistoisempia matkoiltamme. Tämä matka oli kyllä luontoreissaajan unelma.

Vastaa
  5. Huhhei, miten huikea kohde! Saako udella, paljonko tällainen venesafari maksoi ja minkä pituinen se lopulta oli?

Borneo kaikkine upeine ja harvinaisine eläimineen olisi kyllä upea kokemus!

• Tietenkin saa Eveliina udella. Venesafari oli kestoltaan noin kolme tuntia ja hinta oli 60 Malesian ringittia henkilöä kohden eli nykyisellä kurssilla 12,50 euroa. Aktiviteetti ei siis vie kuin pienen osan kuluista verrattuna matkakuluihin. Borneo on upea kohde.

Vastaa
  6. Minäkin olen kokenut luontomatkailija ja jalohaikara on ollut vastassa lähes kaikilla mantereilla, missä olen ollut. Se on vähän kuin pulu. Näin ei tietenkään ole aina ollut. Muut linnut olivatkin sitten huomattavasti kiinnostavampia. Jokiristeilyt viidakossa ovat kyllä ihan huippua parhaimmillaan. En tiedä, ehkä vielä parempi on jokiristeily viidakossa yöllä.
    On kyllä poliittisen epäkorrektiuden huippu kuvata öljypalmu seteliin. En kerää seteleitä, mutta postimerkeissä on aika harvoin sellaisia asioita, jotka tökkivät silmään, sikäli huolellisesti niitäkin tehdään. Nykyään on enemmän. Lapsisotilas oli sellainen asia.

• Sinä tunnutkin olevan Stacy hyvin kokenut luontomatkailija. Me ihailemme aina myös jalohaikaroita, vaikka niitä tosiaan usein matkoilla näkeekin. Mutta ovathan nuo harvinaisemmat linnut kiinnostavampia. Jokisafari yöllä olisi ollut mahdollista myös Osmanin majapaikassa. Meille kuitenkin riitti aamu- ja iltapäivän venesafarit tällä kertaa, ja illalla lepäilimme ja keskustelimme Osmanin ja muiden turistien kanssa.

Vastaa
  7. Venesafari näyttää upealta. Apinat ovat ihmismäisyydessään kiehtovia, ja kuvanne jälleen kerran hienoja. Ja mahtavaa, kun oppii uusia juttuja: enpä tiennyt tuota nenäapinoista, että siitä nenästä voi olla eläimelle haitaksi asti. Odotan innolla norsukuvia. 🙂

• Kiitos Kati. Tällaiset luontosafarit, tapahtuvat ne sitten kävellen, veneellä tai autolla, ovat meille todella mieluisia. Kiva kuulla, että opit tästä jotain uutta. Olemme tykänneet sisällyttää matkakertomuksiin hieman myös luontotietoutta. Matkojen myötä tulee selattua eläinkirjoja ja luontodokumentteja on tullut katseltua pienestä pitäen.

8. Upeita apinakuvia ja -tapaamisia. On ollut varmasti ihan uskomatonta veneillä tuolla. Mieletön tuuri, että näitte myös norsuja, täytyy lukea sekin sitten kun se tulee. Voi noita nenäapinoita.. 😀

Vastaa
    • Kiitos, oli hieno kokemus tämä Borneon vierailumme. Siitä olimme pitkään puhuneet ja olihan se upeaa nähdä eri apinalajeja ihan läheltä ja lipua aamuin illoin veneellä Kinabatangan-joella.

9. Mahtava luontokohde ja ihan huikean kuuloinen venesafari kaikkine eläinhavaintoineen! Borneo on meilläkin kiinnostavien kohteiden listalla, ja sitten kun sinne päädytään niin pitää ehdottomasti itsekin tehdä joku safarireissu, kenties teidän postauksista inspiroituneena juuri Kinabatangan-joella.

• Iso suositus Kinabatangan-joelle. Me tykkäsimme tästä kokonaisuudesta. Eläinhavaintoja oli runsaasti ja luonto kaunista. Pitkä menomatka unohtui nopeasti, kun perille pääsimme.

Vastaa
  10. Kuulostaapa upealta kokemukselta! Lapsena minun haave oli aina nähdä tuollainen nenäapina. Ja kaipa se on vieläkin, koska en ole sellaista vielä päässyt näkemään. Kyllä luonnonnähtävyydet on ihan suurinta parhautta! Varasimme juuri matkan ystäväperheen kanssa ja siinä kun he etsivät hotellin parhaimmalla vesiliukumäellä, me varmistimme, että meillä on suora yhteys koralliriutalle snorklaamaan. Emme tosiaankaan aio viettää aikaa uima-altaalla kun hotellin edessä aukeaa upea merenalainen maailma. Harmittavaa tuo palmuöljyn tuotanto, onneksi senkin käytön rajoittamiseen on ainakin vähän herätty.

• Luonnonnähtävyydet ovat kyllä parasta matkoilla. Mekin olemme valinneet majapaikkoja juuri sen perusteella, että on helppo pääsy snorklaamaan. Tapoja matkustaa on monenlaisia. Kiva, että teille kuitenkin löytyi ystäväperheenne kanssa sopiva matkakohde, mikä vastasi molempien toiveita.

11. Ihana uusi tuttavuus tuo nenäapina, en ole sellaisesta ikinä edes kuullut. Ja kaikki muukin oli ihanaa luettavaa jälleen. Miten ihmeessä saatte vielä noin valtavan hienoja kuviakin kaikesta siitä, mitä näette. Nämä teidän kertomukset ovat todella hienoa luettavaa. Eikä vähiten edes siksi, että olette paikoissa, joita en tunne ollenkaan. Aila

Vastaa
    • Voi kiitos Aila. Kuvia tuli otettua aika paljon ja on kiva kerätä niitä tällä tavalla omaksi muistoksi. Nenäapina on melkoinen näky, iso nenä ja usein mahakin on näillä apinoilla melko kookas. Mukava kuulla, että viihdyt matkakertomustemme parissa ja kiitos, kun jätit kommenttia.

12. Yritin löytää kuvia niistä kohtaamistanne norsuista, mutta täytynee siis odottaa seuraavaa postausta aiheesta 🙂 En ole koskaan ollut venesafarilla, joten mielenkiintoista päästä tätä kautta kokemaan tällainen matkailun muoto.

• Venesafari ovat ovat kivoja. Olemme tehneet niitä Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Niissä näkee eläimiä eri näkökulmasta kuin auton kyydistä tai kävelysafareilla. Ja norsuista pääseekin jo lukemaan juuri ilmestyneestä kirjoituksestamme.

Vastaa
  13. Olipas melkoinen määrä eläimiä bongattavaksi jo yhdellä jokisafarilla. Loistava luontomatkailukohde tuo Borneo siis.

• Joo, Kinabatangan-joki tarjosi paljon nähtävää. Olimme hyvin tyytyväisiä reissuun jo tämän ensimmäisen venesafari perusteella. Loistava matkakohde luonnosta pitäville.

14. Mielettömiä kuvia. Kiitos pelkästään näidenkin jakamisesta. Hämmentävä tuo nenäspina, erilaisuutta on kaikissa lajeissa!!!

Vastaa
    • Kiva kuulla Mari, että kuvat ilahduttivat. Nenäapina on hauska näky. Nuo suurinenäiset ja isomahaiset yksilöt etenkin.

15. Jokisafarit ovat kivoja! Hirveän monesta itselläni ei tosin vielä ole kokemusta, mutta toistaiseksi ehdottomasti paras on ollut on Costa Ricassa Tortugueron kansallispuistossa. Borneossa ei ole tullut käytyä, mutta kiinnostaisi kyllä!

• Oi, Costa Ricassa olisi mahtava käydä! Tortugueron kansallispuistosta ollaan joskus puhuttu ja varmaan joku päivä sinne vielä matkaamme. Jokisafarit ovat kivoja.

Vastaa
  16. Mistä kautta ostitte jokiristeilyt? Tuntuu olevan aika laaja hintahaarukka. Suunnitelmissa lähteä maaliskuun puolivälissä.

• Minä myös menossa maaliskuun puolessa välissä tuonne ja kiinostunut mitä kautta tuo on otettu. Kuuluiko siihen koko paketti eli kuljetukset sandakasta, majoitus, ruoat ja jokisafarit/yösafari kävellen?

• Mahtavaa Lissu, että olet menossa Borneoon ja Kinabatanganille! Olimme suoraan yhteydessä Osmaniin. Hänen puhelinnumeronsa löytyi hänen Facebook-sivuiltaan ja laitoimme Whatsapp-viestiä. Sitä kautta sitten varasimme majoituksen ja otimme hänen kauttaan myös kyydin Sandakanin lentokentältä majapaikkaan ja takaisin. Ruoat sisältyivät majoituksen hintaan. Haluan tähän kohtaan todeta, että majoitus on simppeli ja wc/suihkutilat jaettu muiden turistien kesken, tosin huoneita oli vain muutama. Uusia lisähuoneita oli juuri rakenteilla erilliseen rakennukseen. Sovimme myös etukäteen, kuinka monta venesafaria haluamme oleskelumme ajaksi. Yökävely ei ole mahdollinen, mutta yöveneajelu onnistuu. Ajankohtaiset hintatiedot saa kysymällä Osmanilta.

Toivomme sinulle oikein mahtavaa reissua! Laita ihmeessä uutta viestiä, jos jää kysyttävää. Ja mielellämme kuulemme, miten sinun reissusi Kinabatanganille sujui.

Vastaa
    • Voi kuinka hienoa Tuija, Borneo on upea kohde. Me otimme suoraan yhteyttä Osmaniin ja sovimme majoituksesta hänen luonaan. Majoitus on melko simppeli: huone kahdella sängyllä, muistaakseni huoneessa oli tuuletin. Wc ja suihku jaettiin kahden muun pariskunnan kanssa. Viereiseen rakennukseen oli juuri valmistumassa uusia tiloja turisteille. Huoneen hinta taisi olla tuolloin 120 RM/hlö, sisältäen ateriat. Yksi venesafari maksoi 60 RM henkilöltä. Osmanilta otimme myös yksityiskuljetuksen lentokentältä majapaikkaan. Ajankohtaiset hintatiedot kannattaa tarkistaa Osmanilta, mikäli päädytte samaan majoitukseen. Olimme etukäteen selvittäneet, että haluamme Osmanin safareille ja hänen yhteystietonsa löysimme hänen Facebook-sivuilta.

Upeaa Borneon reissua sinulle! Kysy ihmeessä uudelleen, jos jokin jäi mietityttämään.