Kaupallinen yhteistyö Visit Kotka-Haminan kanssa

Lähdimme nauttimaan syksyisestä luonnosta ja viettämään viikonloppua Loviisan ja Ruotsinpyhtään alueelle. Yksi viikonlopun pääkohteitamme oli melontaretki Ruotsinpyhtäällä ja ainutlaatuisen Laawu Wellsters -majoituksen kokeminen.

Viehättävä Bistro & Butik Kronan

Perjantaina heti töiden jälkeen lähdimme ajamaan kohti Loviisaa. Ennen Ruotsinpyhtäälle siirtymistä, halusimme käydä päivällisellä Loviisassa, ja kohteeksi valikoitui Bistro & Butik Kronan. Paikka sijaitsee erittäin tunnelmallisessa miljöössä Loviisan keskustassa osoitteessa Aleksanterinkatu 2, Loviisa. Ravintolalla on laajat aukioloajat, ja se on auki tiistaista torstaihin kello 11-20.30, perjantaisin kello 11-21 ja lauantaisin 12-21. Keittiö sulkeutuu päivittäin 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

ravintola Bistro Kronan, Loviisa
Ranskalainen kyläkauppa, Vääksy

Bistro & Butik Kronan osoittautui todella viihtyisäksi ja miellyttäväksi paikaksi. Marika piti tilaamastaan tattirisotosta kovasti, ja myös Mikon tilaama naudan sisäfilepihvi oli myös todella maukas. Mielellään olisimme syöneet paikassa myös alku- ja jälkiruoat, mutta valitettavasti aikataulumme ei tällä kertaa mahdollistanut sitä, sillä meidän oli määrä lähteä melomaan vielä valoisaan aikaan. Saimme Bistro & Butik Kronanista myös erinomaiset eväät iltapalaa ja aamiaista silmällä pitäen.

Bistro & Butik Kronanissa järjestetään myös jazz-musiikki-iltoja, joilloin voi kuunnella musisointia esimerkiksi juustolautasen äärellä. Sisustustuotteita ja paikallisia herkkuja tarjoava putiikki löytyy osoitteesta Kuningattarenkatu 11.

ravintola Bistro Kronan, Loviisa

Laawu – majoitusta luonnon rauhassa

Päivän pääkohteenamme oli melominen Ruotsinpyhtäällä. Majoitukseksi meille oli varattuna Laawu Welssters, jonne oli meloen matkaa kolmisen kilometriä. Laawua vuokraa Wellsters Oy, joka tarjoaa myös esimerkiksi erilaisia joogaharjoituksia, ohjattuja jokiretkiä sekä LUONNON LUKSUSTA -elämysristeilyjä. Meidän retkenämme oli kuitenkin, kuten todettua, omatoiminen kolmen kilometrin melontaretki kanootilla, jonka jälkeen meidän oli määrä jäädä yöksi pienelle saarelle Laawu Wellsters -majoitukseen.

Saavuttuamme Strömforsin ruukille Wellsters Oy:n Jari kertoi meille selkeät reittiohjeet Laawu Wellsters -majoitukseen. Kävimme läpi muun muassa sen, kummalta puolelta vastaantulevat saaret kannatti ohittaa. Kävimme läpi myös käytännön asiat tulevasta majoituspaikastamme, sekä sen ympäristössä olevasta varustetasosta, kuten ulkovessasta ja nuotiopaikasta.

Laawu Wellsters ja melonta Ruotsinpyhtäällä

Kuulimme Jarilta myös, että majoituksessamme olisi käytettävissä vettä sekä perusruokailuvälineet. Myös makkaranpaistoon tarkoitetut tikut löytyivät majoituksestamme.

Kaikki Laawu Wellsters majoituksen sähkö tuotetaan aurinkopaneeleilla, joten sähköntuotto tapahtuu ekologisesti. Laawussa on patteri, valaistus sekä sähkölaitteiden latausmahdollisuus.

Normaalisti kanootin saa käyttöön tulopäivänä kello 12, ja sen luovutus on lähtöpäivänä kello 14 mennessä. Laawu Wellsters -majoitus on puolestaan käytössä tulopäivästä kello 16 lähtöpäivään kello 12. Ideana on, että ennen majoitukseen menemistä alueen lähellä olevalla luonnonsuojelualueella olisi mahdollista meloa, ja muutenkin tutustua alueeseen. Me lähdimme melomaan vasta kello 18, jonka vuoksi alueeseen tutustuminen jäi meiltä väliin. Tälle kokemukselle tulee hintaa kaikkiaan 290 euroa/yö.

melomassa Ruotsinpyhtäällä Loviisassa

Melontaretki Ruotsinpyhtäällä

Sateenuhka aiheutti hieman ylimääräistä jännitystä, jonka lisäksi valoisaa aikaa ei ollut jäljellä kovin kauaa. Lähdimme kuitenkin innoissamme ja luottavaisina matkaan. Meloimme suoraan Laawu Wellsters -majoitukseen. Melominen sujui varsin helposti, ja menomatkalla osan matkasta onkin myötävirta. Pimeys yllätti puolessa välissä matkaa, mutta onneksi meillä oli yksi otsalamppu käytössämme, jonka avulla melominen onnistui hyvin pimeässäkin. Tuuli yltyi matkan loppupuolella ja hankaloitti melomista jonkin verran, mutta ehdimme kuitenkin majoitukseemme ennen sadetta.

Majoituksemme oli upea, juuri sellainen kuin toivoimme sen olevan. Majoituimme luonnonrauhassa eikä muita ihmisiä näkynyt eikä kuulunut. Pieni saari oli vain meidän käytössämme, muita majoituksia ei siellä ole.

Katoimme Bistro & Butik Kronanista mukaan saamamme upean iltapalan: juustolautasen tuoreilla mansikoilla, kolmioleivät ja suklaakeksit. Nautimme iltapalasta samalla luontoa ihaillen. Uni tuli nopeasti, ja syksyisestä myrskysäästä huolimatta nukuimme sikeästi. Viileästä syysillasta huolimatta emme tarvinneet lämmityspatteria, vaan majoituksessamme ollut peitto riitti meille hyvin.

Laawu Wellsters, Ruotsinpyhtää ja Bistro Kronanin eväät

Heräsimme aikaisin aamulla hieman ennen päivän valkenemista. Nautimme kiireettä aamupalaksi Cafe & Bistro Kronanin maittavat sämpylät. Tarkoituksenamme oli lähteä melomaan aikaisin, mutta halusimme kuitenkin ihailla majoitustamme ja sen ympäristöä myös päivänvalossa.

Marika halusi myös pulahtaa nopeasti majoituksemme yhteydessä olevalta laiturilta uimaan. Olisimme mielellään viihtyneet kyseisessä ympäristössä aamulla pidempäänkin, mutta meillä oli päiväksi sovittua ohjelmaa, jonka lisäksi säätiedotuksen mukaan alkaisi pian sataa vettä.

Laawu Wellsters, Ruotsinpyhtää

Paluumatka oli hieman raskaampi, sillä osittain jouduimme melomaan vastavirtaan. Näistäkin kohdista selvisimme kuitenkin ilman suurempia vaikeuksia. Koska paluumatkalla oli enemmän valoa, pystyimme keskittymään paremmin myös kauniisiin syksyisiin maisemiin. Joitain satoja metrejä ennen laituriin pääsyä sade alkoi ja ehdimme hieman kastumaan. Olimme tyytyväisiä, että lähdimme riittävän aikaisin, eikä sade ehtinyt alkamaan aiemmin.

melomassa Ruotsinpyhtäällä Loviisassa, Wellsters Oy

Me pidimme melontaretkestä erittäin paljon, ja myös Laawu Wellsters -majoitus oli todellakin mieleemme. Onko Wellsters Oy:n LUONTO VOITTAA AINA -palvelu sinulle tuttu?

venetaksi Perämeren kansallispuistoon

24 Kommentit

1. Ihanaa, että pääsitte tutustumaan Laawuun! Haluan itsekin kokea yöpymisen siellä ehkä ensi vuonna. Tänä kesänä saimme onneksi tilaisuuden tutustua muuten tuohon ympäristöön meloen tuolla samaisella kanootilla. Vastavirtaan melominen on yllättävän raskasta etenkin kun menomatkalla on tottunut myötävirtaan!

Vastaa
    • Laawu on aivan mahtava! Ajatella, että meloen pääsee pieneen saareen, jossa ei ole ketään muuta. Ihastuimme tähän ajatukseen heti ja paikka kyllä lunasti kaikki odotuksemme. Tällä kerralla emme ehtineet meloa enempää, mutta alueen melontareitit kiinnostavat paljon. Seutu on todella kaunista.

2. Jälleen saa tutustua aivan uusiin kohteisiin bloginne kautta. Ruotsinpyhtää ja Laawu Wellsters ovat minulle ihan outoja nimiä ja kohteita.
    Hieno idea sinänsä, että asiakkaan pitää itse meloa laavulle. Toisaalta, me nykyajan ihmiset olemme niin tottuneet mukavuuksiin, että Laawun, voisiko sanoa, hieman eksoottinen luonne (melonta ja ulkovessa) voi jollekin olla kynnyskysymys kohteen valinnassa.
    Itselle tuli mieleen, että tarjoaako kukaan matkailuyritys mitään vastaavaa palvelua täällä Pohjois-Suomessa.Luulisin, että vastaava konsepti yhdistettynä Lapin taikaan voisi ehkä toimia.

Vastaa
    • Osa ihmisistä ei varmaankaan innostu melomisesta ja ulkovessasta, mutta uskon, että monelle tällainen elämys on unelma. Hienoa mielestäni on myös se, että pienellä saarella ei ole muita majoituksia, vain tämä yksi. Vieri vieressä olevat majoitukset muuttaisisivat Laawun tunnelmaa. Enpä tiedä, onko Lapissa vastaavaa. Kysyntää olisi varmasti.

3. Haaveilen tuollaiseeta Laawu Wellsters/Nolla mökin kaltsisesta meidän pihaan. Yritin myydä ajatuksella, että tehdään Lempäälän asuntomessujen aikaan 2026 tili sillä. Muiden mielestä pilaa näköalaa, ehkä tavallaan pilaakin. Eli ei varmaan toteudu.

• Mielenkiintoinen idea. Tai vastaava rakennus vierasmajaksi voisi olla hieno. Minä tykkään Laawun ulkonäöstä, sulautuu hienosti luontoon.

Vastaa
  4. Kivan näköinen tuo Laawu. Vielä jos siinä oli puulämmitteinen sauna samassa niin se olisi aika täydellinen. Tai sitten pieni sähkökäyttöinen moottori jolla ajella lautalla pitkin jokea.

• Puulämmitteinen sauna saaressa viimeistelisi kyllä kokonaisuuden, loistava idea Jani. Olisi tunnelmallista yöpyä saarella saunoen ja nuotiolla ruokaa tehden.

5. Vaikuttaa ihan hauskalta kohteelta. Tulkitsinko oikein, että mitään peseytymismahdollisuuksia tuolla ei ole (järveä ei nyt tässä lasketa)?

Vastaa
    • Laawuun ei erikseen tule vettä. Sisällä oli odottamassa pienet vesipullot ja ulkona isompi vesikanisteri, josta sai lisää juomavettä ja vettä esimerkiksi hampaiden pesuun. Erillistä suihkua ei ollut, joten järvi toimi tämän korvikkeena.

6. Onpa kiva ja elämyksellinen majoituspaketti, kun perille pääsee meloen. Näytti tosi sunnelmalliselta paikalta ja luonnonrauha on taattu tuossa kohteessa.

• Joo, tuo melominen oli kyllä mukavaa. Kaikkein mieleenpainuvinta oli, että paikka tosiaan oli saaressa ja muita ihmisiä ei ollut lähimaillakaan. Tykättiin kovasti, iso suositus tälle!

Vastaa
  7. Hauska idea meloa majoitukselle ???? sinne varmaan kannattaa lähteä ajoissa, niin ehtii samalla nauttia maisemista, tosin tuo suihkun puute tälläiselle vilukissalle arvelluttaa… Olen myös haaveillut yöpymisestä nollamökissä, mutta vielä jäänyt toteutumatta. Olen pitkään suunitellut patikointia samoissa maisemissa, eikö tuo ole lähellä Kulkujärven reittiä? Samalla voisin kokeilla ne teidän vinkkaamat skonssit!

• Etenkin näin syksyllä kannattaa lähteä ajoissa melomaan, jos haluaa kierrellä muuallakin eikä vain edetä suoraan Laawulle. Meitä suihkun puute ei häirinnyt, tämä oli kuin luonnossa telttailua, mutta kunnon sängyssä ja lämpimässä nukkuen.

Joo, Kukulärven reitti on lähellä. Olimme itse asiassa suunnitelleet kiertävämme sen seuraavana päivänä, mutta sadekeli muutti suunnitelmiamme. Loviisan skonsseista kirjoitammekin Martta seuraavassa postauksessamme.

Vastaa
  8. Tuo laavu näyttää olemukseltaan pitkälti samanlaiselta kuin Nolla Cabinit, joissa olemme pariin kertaan yöpyneet. Melontaretket ovat jääneet aikoinaan asiakastapaamisten yhteydessä toteutettuihin ryhmäretkiin – vuosikymmeniä sitten etätöiden sijaan tavattiin jopa matkustaa asiakkaiden kanssa useamman päivän retkille!

• Me ei nollamökeissä olla yövytty, mutta tällä viikolla juuri puhuttiin, että olisi mukava kokeilla sellaista. Itsekin olen siinä käsityksessä, että olisivat hyvin pitkälle samanlaisia. Etätöissä on paljon hyvää ja ne helpottava montaa asiaa, mutta tuollaisten asioiden korvaajaksi niistä ei ole. Veikkaan, että jollain aikavälillä aletaankin kulkemaan takaisinpäin – ainakin jossain määrin.

9. Tuo on kuin unelmista! Ajattelin, että olisipa niin, että kotipihassa olisi lintutorni, tietysti sellaisessa paikassa, missä lintuja sattuu olemaan. Tuo oli vähän kuin jos olisi ollut lintutornissa, kun pääsee luontoa noin lähelle ja kuitenkaan ei tarvitse värjötellä varsinaisella laavulla.

Vastaa
    • Tämä oli meillekin kuin unelma. Laawuun oli mahtava mennä meloan, ja tykkäsin siitä, kun olimme saaneet herkulliset eväät Bistro & Butik Kronanosta mukaan. Sadesää ei haitannut, kun saatoimme olla Laawun lämmössä ja napostella juustoa. Tämä oli kuin telttayö luonnon helmassa, mutta kunnon mukavuuksilla.

10. Upea retki teillä ja todella idyllinen tuo Laawu. Luksusta, kun pääsee luonnon helmaan, mutta kuitenkin saa nauttia myrskysäästä lämpimässä kera ihanien eväiden.

• Samanlaiset ajatukset itsellänikin oli. Tällainen kokemus on todella hieno. Tykkäämme olla luonnossa, mutta mieluiten yövymme kunnon majapaikassa. Näin pystyimme yöpymään aivan luonnon helmassa. Ja kunnon retkieväät olivat piste iin päälle.

Vastaa
  11. Oi ja vau! Jos ja kun me ollaan jotain aktiviteetteja miehen kanssa reissuilla varattu, niin melonta on ollut yks meidän suosikki. Tuollainen melontaretki upeissa maisemissa olis tosiaan meidän juttu ja nimenomaan tuo rauha myös. Rehellisyyden nimissä on kyllä todettava, että mieluummin kävisin tuolla kesällä tai myöhään keväällä. Inhoan syksyä ja pimeyttä.

• Minäkin tykkään valtavasti melomisesta. Haaveilen erilaisista melontaretkistä. Tämä oli todella kiva, vaikkemme ylimääräisiä melontareittejä ehtineetkään kiertää. Meloessa tunnen olevani niin lähellä luontoa. Jotenkin se, kun lipuu aivan veden pintaa pitkin, on todella rentouttavaa. Melontaretki Laawulle olisi siis juuri sopiva teille! Ja myöhäinen kevät tai kesä olisi oikein ihana ajankohta! Kun valoisaa aikaa on paljon enemmän, voi pidempään kierrellä melomassa ja viettää myöhäistä iltaa Laawulla nuotion ääressä.

• Kiva Krista, kun linkitit sinun postauksesi Ruotsinpyhtäältä. Oli kiva lukea teidän reissusta, kuulosti mahtavalta. Tuo jooga kiinnostaisi minuakin. Tuollainen yhdistelmä on kyllä ihana rentouttavaan aktiivilomaan, melontaa ja joogaa hyvässä seurassa.