Jussarön eli Jussaarin saari on osa Tammisaaren kansallispuistoa ja kaunis sellainen. Tammisaaren kansallispuisto on perustettu vuonna 1989, joten se on verrattain nuori kansallispuisto. Sen pinta-ala on 52 neliökilometriä. Pinta-alalla mitattuna se sijoittuu kansallispuistojemme puoliväliin. Niin ikään kävijöillä mitattuna se on jotakuinkin puolivälissä, kun vertaillaan Suomen kansallispuistoja keskenään.

Tammisaaren saaristo on varsin suojaisa ja saaria siellä on paljon. Alueella elää paljon merilintuja, kuten merimetsoja, joita venematkan aikana näkyikin lukuisia. Keväällä ja syksyllä myös muuttolintuja on alueella runsaasti.

yksityiskohta Jussarön saarelta
Jussarön luontopolku Tammisaaren kansallispuistossa

Miten tutustua Tammisaaren kansallispuistoon ja Jussarön saareen?

Kuljetusajat saarelle ovat hieman hankalat, nimittäin vene kulkee keskiviikosta perjantaihin läpi heinäkuun ja elokuun ensimmäisen viikon. Joten pelkkä viikonloppuloma ei riitä, vaan reissu Jussaröön vaatii ns. päivätyöläiselle lomapäivää. Lisälomapäivä kuitenkin kannattaa, sillä paikka on todella hieno ja samalla on mahdollista tutustua Tammisaaren (Raaseporin) viihtyisään kaupunkiin.

venekuljetus Jussarön saareen Tammisaaren kansallispuistoon
maisemia matkalla Jussarön saareen Tammisaaren kansallispuistoon
Tammisaaren kansallispuiston logo

Me lähdimme Jussarön saarelle varsin huonojen sääennusteiden saattelemana. Soitimme kapteenille etukäteen, että toteutuuko retki. Hän sanoi ainakin ajavansa kyseisen matkan, joten luotimme siihen. Ja kyllähän matkamme lopulta toteutuikin. 25 hengen vene oli alun perin täyteen varattu, mutta suurin osa perui matkansa myrskyn pelossa. Lopulta meitä oli kapteenin lisäksi veneessä vain viisi henkilöä, me ja kolmen hengen miesporukka.

Matkan hinta on verrattain varsin edullinen, 30 euroa henkilöä kohden (vuonna 2021). Ainakin vuonna 2021 risteilyt lähtivät klo 11. Matka Jussarön saarelle kesti 1,5 tuntia ja saarella oltiin 2,5 tuntia, joten takaisin Tammisaaressa oltiin n. 16.30.

Saarella olisi myös mahdollista yöpyä teltan lisäksi askeettisessa hostellissa ja ruokahuolto onnistuu saaren mainion kahvilan kautta.

Tammisaaren kansallispuiston kartta
Jussarön kartta
Jussarön hostelli
Jussarön kahvila

Jussarön luontopolku Tammisaaren kansallispuistossa

Tuo 2,5 tuntia oli riittävä aika saaren ympäri kiertävän 4,7 kilometrin mittaisen luontoreitin kiertämiseen (merkitty maastoon vihrein merkin), vaikka käytimme varsin paljon aikaa maisemiltaan upean saaren ihailuun ja kuvailuun.

Näimmepä Jussarössä myös muutamia valkohäntäpeuroja, jotka päästivät meidät yllättävän lähelle kuvailemaan niiden puuhia! Peurat olivat meille pienoinen yllätys. Vaikka tiesimme niitä olevan suuremmassa ja lähempänä mannerta olevassa Älgon saaressa, mutta näköjään niitä on runsaasti myös Jussarössa!

näköalatorni Jussarön saarella Tammisaaren kansallispuistossa
valkohäntäpeura Jussarössä Tammisaaren kansallispuistossa

Jussarön saaressa on mahdollista myös kiertää reitti myös lyhennettynä, joko 2,2 kilometrin mittaisena (merkitty maastoon punaisin merkein) tai 3,3 kilometrin mittaisena (merkitty keltaisin merkein). Me vaikutuimme eniten kuitenkin juuri siitä paikasta, jota lyhyemmät reitit eivät sisällä, joten suosittelemme kiertämään pisimmän reitin.

Jussarön rakennukset

Olimme ennen vierailuamme lukeneet, että Jussarön saarella on ennen sijainnut kaivos, ja että saarella olisi vielä jäljellä sen aikaisia asunto- ja kaupparakennuksia, mutta meille tuli yllätyksenä, että rakennuksia oli niin paljon, ja että reitti kulki aivan niiden vierestä. Mieleen tuli jopa Tsernobyl ja Prypjat, jossa luonto todella on ottanut valtaansa alueen rakennukset, mutta niin luonto oli ottanut 50 vuodessa valtaansa myös Jussarön rakennukset.

Saarella oli kaksi näköalatornia, joista saimme ihailla metsä- ja merimaisemia. Pääsimme myös ihmettelemään säämittauslaitteita ja sodan aikaisia rakennelmia. Jussarön saarella todella riitti tutkittavaa!

Jussarön näköalatorni
Jussarön näkötorni
Tammisaaren kansallipuiston merimaisemia

Meidän retkemme Jussaröön

Meillä kävi sään kanssa hyvä tuuri. Päiväksi oli luvattu sadetta ja suurin osa venematkasta satoikin vettä ja kun pääsimme Jussarön saarelle, ukkosti kovasti. Lähdimme kuitenkin määrätietoisesti kiertämään saaren ympäri kiertävää polkua ja pelkojemme vastaisesti saimme kulkea polun hyvässä säässä. Valtaosan patikasta jopa paistoi aurinko. Muutamia satoja metrejä ennen patikan loppua kaatosade sitten alkoi, mutta siinä vaiheessa se ei enää haitannut.

Tykkäsimme Jussarön saaresta todella paljon. Saarella oli niin kaunista sammal- ja jäkälämetsää, mutta myös upeita rantakallioita. Olimme vaikuttuneita myös hylätyistä kaivosrakennuksista.

Jussarön nähtävyyksiä
yksityiskohta Jussarön saarelta

Jussarösta voit lukea myös Kaukokaipuu-blogista.

24 Kommentit

1. Piti oikein katsoa, että kuinka kaukana ulkosaaristossa Jussaari on, jos laivamatka on 1,5h. En kyllä lähtisi sukulaisten Busterilla Tammisaaresta tuonne saakka veneilemään 😀

Vastaa
    • Yhteiskuljetus Jussaröön on kätevä, eikä lainkaan pahan hintainen. Joten iso suositus sille. Hyvin ehtii samalla tutustua saareen ja käydä kahvilassa. Tosin Jussarössä tuntui olevan niin paljon nähtävää luonnon lisäksi, että rakennuksia tutkimalla olisi saanut koko päivänkin kulumaan.

2. Jussarön saaresta ja sen kaivoksesta on/oli YLEllaä nähtävissä mielenkiintoinen dokumentti, jossa aikalaiset kertovat miten kaivos siellä oli toiminut ja millaista elämä oli siellä silloin. Varmaankin löytyy Areenasta. Armeija tuolla on myös aiemmin ollut — ja paikalla on ollut mm. merikuunteluasemat vielä 80-luvun lopussa ainakin jossa eräs mun kaveri aikoinaan ”vedenalaisia vehkeitä” kuunteli..

• Onpa Jani kiinnostava kuulla! Täytyy etsiä, jos mainitsemasi pätkä löytyisi Areenasta. Tykättiin Jussaröstä kyllä maisemienkin puolesta, mutta nuo hylätyt rakennukset toivat lisämielenkiintoa.

Vastaa
  3. Nyt kesän loputtua harmittaa, että löhösin kotona kolmen viikon ajan ja jäi käymättä Jussärössä seka Uusi-Tammiossa. Sitten olisi käyty kaikki kansallispuistot Perämerta lukuunottamatta. No kieltämättä oli helteellä mukava vain olla riippumatossa ja harrastaa sauna-uinti-melonta kolmiota. Mieheni just tänään kommentoi, että häntä kiinnostaa Kotka eli pitänee ensi kesään merkata nämä yhteisiksi pikku retkiksi. Ihanat kalliot!

• No, se löhöäminenkin on joskus ihan paikallaan! Raasepori oli muuten itselleni positiivinen yllätys, joten suosittelen kyllä reissua sinne. Me oltiin vain viikonloppu, mutta aikaa saisi helposti kulumaan vähintään yhden päivän enemmän. Tuohon Kotka-Hanko retkeen kannattaa varata useampi päivä, kummassakin kaupungissa riittää paljon nähtävää.

4. Todella kivan näköistä luontoa, mutta nuo rakennukset on kyllä hemmetin rumia! 😀 Onhan niissä tosiaan omanlaisensa viehätyskin, kun ovat noin kamalassa kunnossa. Mä olisin jääny tuolla säällä satamaan ja missannu sitten näin hyvän retken.

Vastaa
    • Joo, kivannäköistä oli luonto, mutta rakennukset rumuudessaan olivat myös kiinnostavia. Suurin osa kuljetuksen varanneista olivat retken peruneet, mutta me päätimme kuitenkin aamulla lähteä ajamaan Lahdesta Kotkaan. Ja kun sinne pääsimme, oli selvää, että osallistumme retkelle. Jos olisimme tulleet lähempää, olisimme varmaan sääennustuksen lannistamina jättäneet väliin. Onneksi osallistuimme, Jussarö oli kaikin puolin onnistunut retki.

5. Onpa upeaa saaristoluontoa! Tuonne voisi kyllä joskus tehdä retken itsekin. Merimaisemissa olevat kansallispuistot ovat itselle vieraampia.

• Jussarössa oli kyllä upeaa saaristoluontoa. Olen viettänyt lapsuuden Saaristo- ja Selkämeren maisemissa ja täytyy sanoa, että tykkäsin Tammisaaren alueesta todella paljon. Jos Hangon seudulla sattuu olemaan, niin kannattaa pitää Jussarö mielessä. Tykkäsimme tästä retkestä todella paljon.

Vastaa
  6. Upeaa saaristolaisluontoa, rakennuksista tulee mieleen lähinnä Kuuskajaskari Rauman edustalla, sielläkin vanhat armeijan rakennukset alkavat rapistua ja tullaan varmaankin purkamaan.
    Teillä näytti kuitenkin olleen tuuria sään kanssa vaikka tuuli olikin navakka.

• En Terhi tiennytkään, että Kuuskajaskarissa on myös armeijan vanhoja rakennuksia. Ollaan Kuuskajaskaria mietitty jo jonkin aikaa vierailukohteeksi. Tämän vuoden aikana sinne ei ehditä, mutta täytyy yrittää, jos tuo reissu ensi vuonna onnistuisi. Vanhassa Raumassa kävimmekin kesällä pitkästä aikaa, mutta aikataulu ei mahdollistanut majakkaretkeä sillä kertaa.

Vastaa
  7. Kiitos tästä Jussarö-päivityksestä! Olen vieraillut tuolla useampi vuosi sitten, ja olisi kyllä aika mennä uudelleen.

En tiennytkään että siellä on nykyisin näkötornejakin, ne pitää sitten ehdottomasti etsiä. Aika rajun näköisiä ovat nuo hylätyt rakennukset, antavat voimakkaan kontrastin tuon mustahiekkaisen rannan karulle kauneudelle.

• Kannattaa Johanna käydä uudelleen Jussarössa, oli kyllä upea paikka. Melkein aloimme itsekin miettimään uudelleenkäyntiä ja ehkä jopa yöpymistä saarella. Todella monipuolinen luontopolku noinkin pienellä saarella. Näkötornit tulivat muuten yllätyksenä meillekin.

Vastaa
  8. Kävimme tuolla aikoinaan Majakkaseuran Läntisen Suomenlahden majakat -retkellä ja etenkin historiansa myötä tuo saari on kyllä kiinnostava. Toinen aina yhtä tavallaan hätkähdyttävää on tuo, että peuroja tai joskus jopa hirviä ui mantereelta myös näihin saariin.
    Reipas ote teillä oli retkeilyyn, kun tuulivaroituksetkaan eivät saaneet teitä peräytymään!
    Juttumme tuosta majakkaretkestä voit halutessasi lukea tästä: https://meriharakka.net/2018/05/23/lantisen-suomenlahden-majakoita/

Vastaa
    • Kiitos Pirkko, kun linkitit oman kokemuksesi Jussarön vierailulta! On mukava lukea myös muiden kokemuksia, ja sinulla on kokemusta merenkäynnistä.

Joo, on ihmeellistä, kuinka pitkiä matkoja eläimet uivat. Jussarön saarella on peuroilla ja hirvilla varmasti mukavat oltavat.

9. Kylläpä näyttää kivalta paikalta upeine kallioineen ja just tosi kivaa vaihtelua luonnon puolesta! Hui, nuo rakennukset on kyllä aika spookyt ja kieltämättä niistä tulee Tsernobyl mieleen. Pitääpä laittaa paikka korvan taakse, kun seuraavalla kerralla lähden käymään Hangossa, niin vois samalla käydä täälläkin.

Vastaa
    • Joo, luonto oli ottanut osasta rakennuksista tosiaan vallan. Kannattaa laittaa kohde mieleen, jos Hangossa lähtee käymään. Toki kaupungissa on paljon muutakin nähtävää, mutta Jussarö oli kyllä meidän viikonloppuvierailumme suosikkikohde!

10. Olipas noilla rujoilla rakennuksilla mielenkiintoinen historia! Muutenkin paikka näyttää ja vaikuttaa mielenkiintoiselta 🙂

Harmi, että saareen on niin rajoitettu pääsymahdollisuus… No, ehkäpä ensi kesänä!

Vastaa
    • Jussarö oli kyllä todella mielenkiintoinen käyntikohde! Aluksi kauhistelin noita rakennuksia, mutta olivat kyllä mielenkiintoinen lisä saarivierailuun. Ja näköalatornit olivat komeat.

Kannattaa Eveliina harkita Jussaröa ensi kesäksi! Tykättiin Mikon kanssa tästä retkestä todella paljon. Toki nautittiin myös siitä, että muita vierailijoita ei juurikaan ollut ja saatiin kierrellä saarella omassa rauhassa. Ja loppujen lopuksi sääkin suosi meitä.

11. Olipas taas mielenkiintoinen paikka. Nimen olen toki kuullut mutta ei ollut kyllä mitään tietoa, että mitä kaikkea saarella on. Jänskä kyllä tuo alue, missä on nuo hylätyt rakennukset. Ja nuo peurat.. selvisikö, että miten ne on alunperin saarelle tulleet? Uiden? Mukavaa, että Jussaröhön on järjestetty kohtuuhintainen kuljetus.

Vastaa
    • Jussarö oli kyllä todella mielenkiintoinen kohde! Aluksi kauhistelin noita rakennuksia, mutta toisaalta ne tekivät saareen omanlaisensa tunnelman.

Peurat ovat todennäköisesti uineet saarelle. Huimaa, miten pitkiä matkoja ne uivatkaan! Jussarö tarjoaa niille kyllä mukavat olosuhteet. Peurat olivat kyllä ihmeen rauhallisia, pääsin lähelle niitä kuvaamaan.

On kyllä mukava, että Jussaröön on noinkin kohtuuhintainen kuljetus. Toki veneeseen mahtuu useampi matkustaja, ja normaalisti lienee aikas täynnä. Nyt saimme nauttia omasta rauhastamme saarivierailulla.

Vastaa
  12. Karun kaunista. Jotenkin tuntuu, että ehkä 2,5 tunnin vuoksi en lähtisi, mutta toisaalta majapaikka ei ainakaan ulkoapäin vaikuttanut kovin puhuttelevalta. Jussarössä olisi kehittämisen paikka!

• Joudun valitettavasti yhtymään mielipiteeseesi, että Jussarön majapaikka ei vaikuta houkuttelevalta. Niinpä meille päiväretki oli oikea valinta. Jussarössa olisi selvästi kehittämisen paikka! Kahvila sen sijaan vaikutti oikein mukavalta ja ruoat herkulliselta.