Portugalilainen Bartolomeu Dias kiersi Hyväntoivonniemen 1488 ja oli ensimmäinen kyseisen tempun tehnyt eurooppalainen. Niin ikään toinen kuuluisa löytöretkeilijä Vasco da Gama kiersi Hyväntoivonniemen etsiessään meritietä Intiaan. Hyväntoivonniemelle antoi nimen Portugalin kuningas Juhana II, sillä niemenkärjelle saapuminen antoi tutkimusmatkailijoille uskoa siitä, että meritie Intiaan on mahdollista löytää.

Hyväntoivonniemeä näkee usein kutsuttavan virheellisesti Afrikan eteläkärjeksi, mitä se ei siis ole. Varsinainen eteläkärki sijaitsee 150 kilometriä itään ja on nimeltään Cape Agulhas. Hyväntoivonniemeä voidaan kuitenkin kutsua Afrikan lounaiskärjeksi. Hyväntoivonniemestä parin kilometrin päässä on kivinen niemeke Cape Point, jonne on rakennettu majakka. Paikka on varsin myrskyinen johtuen siitä, että Atlantilla virtaava Eteläiseltä jäämereltä tuleva kylmä merivirta ja toisaalta Intian valtameren lämmin merivirta kohtaavat. Varsinainen kohtauspaikka tosin on Afrikan eteläkärki Cape Agulhas.

Cape Pointin majakka rakennettiin aikanaan niemekkeen korkeimpaan kohtaan. Tämä osoittautui huonoksi paikaksi, sillä majakka on usein pilvien ympäröimä eikä sen vuoksi näy merelle. Tämän vuoksi eräs huono-onninen hollantilaisalus ajoi aikanaan karille. Tämän jälkeen rakennettiin uusi majakka, selvästi vanhaa majakkaa alemmas.

Vuodesta 1998 alkaen koko Kapin niemimaa on ollut ainutlaatuisen kasvillisuutensa ja eläimistönsä puolesta luonnonsuojelualuetta (Table Mountain National Park), johon Hyväntoivonniemikin kuuluu. Alueella kasvavista 8 000 kasvilajista kahta kolmasosaa ei esiinny missään muualla. Alueen lajisto koostuu pääasiassa kanervoista, proteoista ja ruohomaisista Restionaceae-heimoon kuuluvista kasveista. Alueelta löytyvä kaunis kuningasprotea on Etelä-Afrikan kansalliskukka.

Päätimme lähteä käymään vielä Hyväntoivonniemellä Pöytävuorelta lähdettyämme. Iltapäivä oli aurinkoinen ja ilma tuntui jälleen lämpimältä hyytävän kylmän Pöytävuoren jälkeen. Hyväntoivonniemi on erinomainen päiväretkikohde Kapkaupungista, sillä se sijaitsee vain 50 kilometrin päässä sieltä. Sinne pääsee helposti vuokra-autolla, mutta sinne järjestetään myös valmiita retkiä. Itsellämme oli vuokra-auto käytössä koko Kapkaupungissa viettämämme ajan, joten ajoimme Hyväntoivonniemelle vuokra-autollamme.

Hyväntoivonniemellä on mahdollista nähdä yllättävänkin paljon eläimiä. Alueella näkyikin muun muassa erilaisia antilooppeja, paviaaneja, kalliotamaaneja ja strutseja. Alueelle on yllättävän suuri sisäänpääsymaksu, lähes 20 euroa henkilöä kohden. Maisemat ovat kuitenkin Hyväntoivonniemellä upeat ja niiden vuoksi sisäänpääsymaksun maksoi mielellään.

Lähellä Cape Pointia on suuri parkkipaikka, jonne auton voi helposti jättää. Cape Point kohoaa parkkipaikalta mäkeä ylöspäin. Cape Pointin vanhemmalle majakalle menee hammasratasjuna, joka ei kyllä mene aivan ylös asti. Majakalle pääsee kuitenkin helposti myös kävellen, joskin sinne on käveltävä varsin jyrkkä lyhyehkö ylämäki ja jonkin verran portaita. Tämä taitaa olla kuitenkin maisemien puolesta parempi vaihtoehto ja kävelyn lomassa voikin ottaa helposti myös kuvia upeista maisemista.

Itse majakka ei kovin kummoinen välttämättä ole ja sen juurella oli reilusti ihmisiä. Emme viihtyneet siellä hetkeä pidempään, vaan muutaman kuvan jälkeen lähdimme kävelemään takaisin autolle. Parkkipaikalta lähtee kuitenkin Hyväntoivonniemen rantaa pitkin vaellusreitti, jonka kestoksi opaskyltissä kerrottiin puolitoista tuntia. Kello oli 16.30 ja puistossa ei ollut sallittua ajaa kello 18.00 jälkeen. Aikataulusyistä pohdimme hetken lyhyen vaelluksen jättämistä väliin, mutta mietimme, että kävelisimme kuitenkin noin puoli tuntia suuntaansa, jonka jälkeen meille jäisi puoli tuntia aikaa ajaa puistosta pois.

Varsin nopeasti kävi kuitenkin selväksi, että opaskyltin aika-arvio on ylimitoitettu. Pysähdyimme monta kertaa ottamaan kuvia ja siitä huolimatta olimme reitin loppupisteessä vain hieman yli puolessa tunnissa. Paluumatkalla otimme vähemmän kuvia, jonka vuoksi siihen kului vähemmän aikaa. Olimme autolla juuri sopivaan aikaan ja meille oli hyvin aikaa ajaa pois puistossa. Yllätyimme, miten harva tuntui lähtevän kävelemään Hyväntoivonniemen rantaa pitkin, sillä meidän mielestämme reitin maisemat olivat selvästi hienommat kuin Cape Pointilla.

4 Kommentit

1. Hyviä kyllä nämä teidän postaukset, kun on tätä käytännön tietoakin reippaasti. On hintoja, on maininta parkkipaikoista jne. Moni bloggaaja jättää sellaiset valitettavasti kokonaan mainitsematta.

Olen lähdössä Kapkaupunkiin huhtikuussa ja teikäläiset ovat sopivasti kiertäneet siellä kaiken oleellisen, näistä jutuista saa hyvää suunnitteluapua! 🙂

Vastaa
    • Voi kiitos paljon Anssi palautteestasi. Mahtava kuulla, että näistä meidän kirjoituksista on hyötyä, sen kuuleminen ilahduttaa paljon.

Sinulle on tulossa mahtava reissu huhtikuussa! Kapkaupungissa ja lähiseuduilla oli paljon kiinnostavaa kierrettävää. Garden routea ei saatu meidän reissusuunnitelmaan mahtumaan ja valkohaihäkkisukellus peruuntui huonon sään vuoksi. Paljon silti nähtiin ja tykättiin Etelä-Afrikasta.

2. Tutut maisemat! Ei kyllä meidän kohdalle osunut tuollaista repertuaaria eläimiä, ja Uber-kuski kertoi, että niitä paviaaneja on hävitetty koska hyökkäilivät turistien kimppuun. Ymmärrän tavallaan, mutta silti erittäin harmillista, että jyrätään eläimistöä ihmisten tieltä pois. Luin aiemmasta kommentista, että teillä peruuntui haisukellus. Me käytiin sellaisella, mutta valitettavasti valkohaita emme nähneet, kuparihaita senkin edestä. Siitä tulossa juttua myöhemmin!

Vastaa
    • Oi, mahtavaa että pääsitte haisukellukselle. Mielenkiintoista lukea sinun kokemuksestasi. Eläimiä on aina kiva nähdä matkoilla. Hankalia asioita nuo, kun ihmisten ja villieläinten elinpiirit menevät päällekkäin. Apinat ovat aika rohkeita ja kekseliäitä ottamaan haluamansa. Kerran Tansaniassa eväsleipäni päätyi vihermarakatin lounaaksi. En ollut varautunut, että apina tulisi niin lähelle ja ottaisi leivän kädestäni.