Filippiineiltä Cebun saarelta ja Moalboalista lähdimme matkaamaan kohti kiinnostavaa Siquijorin saarta. Jotta pääsisimme Siquijoriin, pitäisi meidän päästä Lilion-satamaan Cebu-saaren eteläkärkeen, jota kautta matkaisimme Siquijoriin.

matka Moalboalista Siquijoriin alkaa

Moalboal

Palataan vielä hetkeksi Moalboalin majapaikkaamme. Se sijaitsi hieman syrjemmällä, mutta oli hyvin viihtyisä ja tuk-tukilla pääsi kätevästi käymään White beachilla snorklaamassa. Kävimme myös iltamyöhään testaamassa majapaikan omia snorklausvesiä.

Moalboal, Filippiinit
Järvisydän kylpylä
snorklausta illalla Moalboalissa Filippiineillä

Bussilla Cebu-saaren halki

Taksillakin matkan olisi voinut taittaa Moalboalista Cebu-saaren eteläkärkeen Lilion-satamaan, jolloin hinta oletettavasti olisi ollut vajaat 2 000 pesoa eli noin 30 euroa. Halusimme tällä kertaa kuitenkin testata julkista liikennettä, ja lähdimme majapaikastamme hyvin varhain tuk-tukilla (150 pesoa/2,5 euroa) kohti bussipysäkkiä. Kerroimme haluavamme Siquijoriin, jolloin tuk-tukimme osasi pudottaa meidät oikeassa paikasta, johon jäimme odottamaan bussia.

Pääsimme näppärästi bussiin, mutta valitettavasti se oli aivan täynnä ja emme aluksi saaneet istumapaikkoja. Onneksi ihmisiä jäi vähitellen pois kyydistä ja meillekin vapautui istumapaikat. Bussimatkan hinta oli 88 pesoa eli 1,5 euroa/henkilö. Hieman lisävaivaa tuli siitä, että bussit eivät menneet Lilion-satamaan saakka, vaan pysähtyvät Bato-nimisessä paikassa vajaan 5 kilometrin päässä satamasta. Täältä jouduttiin siis vielä jatkamaan matkaa tuk-tukilla, josta taisimme maksaa 250 pesoa (runsaat 4 euroa).

matka Moalboalista Siquijoriin alkaa

Lautta- ja laivamatkoja

Lautta lähti Lilion-satamasta useita kertoja päivässä kohti Negros-saaren Sibulania, josta pystyy jatkamaan kohti Dumagueta, ja sieltä edelleen toisella laivalla kohti Siquijor-saarta. Olimme Lilionin satamassa hyvissä ajoin ja ostimme liput satama-alueella oleskelevilta miehiltä. Lautan hinta oli 70 pesoa (reilu 1 euroa) henkilöltä ja matka kesti noin puoli tuntia.

Joskus on ollut mahdollista ottaa laivamatka Lilionista suoraan Siquijoriin, joten tämä mahdollisuus kannattaa myös tarkistaa.

lautta Liloanista Sibulaniin, Filippiinit

Sibulanista meidän tuli päästä vielä Dumagueten satamaan. Otimme jälleen tuk-tukin ja tämä matka kesti puoli tuntia.

Oceanjet Filippiinit

Dumagueten satamasta menimme OceanJetin laivalla Siquijoriin. Olimme ostaneet etukäteen internetistä liput loppupäivästä lähtevään laivaan hintaan 10 euroa henkilöltä. OceanJetin virkailija peri lisäksi lisämaksun rinkoistamme. Liput olisi toki voinut ostaa edullisemmin vasta paikan päältä ja tällöin voi valita haluamansa yhtiön, sillä Oceanjetin lisäksi väliä liikennöi Aleson Shipping ja Montenegro Lines. Joskin laivat voivat olla täynnä, jos ei osta lippuja etukäteen.

Dumagueten terminaali oli pelkistetty eikä siellä ollut oikeastaan mitään tehtävää. Tämä laivamatka kesti nopealla OceanJetin laivalla 50 minuuttia.

OceanJetillä Dumaguetesta Siquijoriin, Filippiinit

Vihdoin Siquijorissa

Moalboalista Siquijoriin siirtyminen oli vienyt lähes koko päivän. Siquijorin Larenan satamasta meidän piti vielä ottaa tuk-tuk kuljetus kohti majapaikaamme. Olimme nimittäin valinneet majapaikan Tubod-rannan välittömästä läheisyydestä. Tämä siksi, että olimme lukeneet, että sen pitäisi olla Siquijorin paras paikka snorklamiseen.

Larenasta majapaikkaan maksoimme tähän mennessä matkamme kalleimman tuk-tukin, joka oli 400 pesoa eli lähes 7 euroa. Toisaalta matkakin oli tähän mennessä pisin. Tuk-tuk kuljettajamme mukaan 15 kilometriä. Aivan niin pitkä se ei kuitenkaan tainnut olla, mutta yli 10 kilometriä kuitenkin. Ilmeisesti emme käytännössä maksanut ylihintaa, sillä kun aikoinaan palasimme majapaikastamme takaisin satamaan, oli tuk-tukin hinta lähes sama, 350 pesoa.

Siquijor, Filippiinit
Tagbalayon Lodging House, Siquijor Filippiinit

Ihastuttava Tagbalayon Lodging House

Olimme majapaikkaamme Tagbalayon Lodging Houseen saapuessamme varsin nälkäisiä, mutta ennen ruoan tilaamista meille esiteltiin kartalta saaren kiinnostavimmat nähtävyydet. Saarella oli snorklauksen lisäksi mahdollista tutustua upeaan luolaan, jossa olisi maanalainen joki, rantoihin sekä vesiputouksiin.

Olimme tulleet Siquijoriin ennen muuta snorklauksen perässä, mutta meille esitellyt aktiviteetit kuulostivat oikein kiinnostavilta. Majapaikastamme pystyi myös vuokraamaan skootterin kypärillä päiväksi varsin näppärästi 400 peson (6,8 euron) hintaan.

Majapaikkamme oli todella viihtyisä. Henkilökunta tervehti meitä aina iloisesti nimillämme. Palvelu oli moitteetonta ja ruoka herkullista. Majapaikan sijaintikin oli mitä parhain, ja suosittelemmekin Tagbalayon Lodging Housea mielellämme.

ruoka Filippiineillä

Mietimme hetken mahdollisuutta vuokrata skootteri jo seuraavana päivänä ja päätimme sitä miettiessä lähteä tutustumaan läheiseen Tubod-rantaan ja snorklaamaan siellä. Rannan vedenalainen maailma värikkäine koralleineen oli kuitenkin niin upea, että päätimme siirtää skootterin vuokraamisen tuonnemmas ja käyttää päivän kokonaisuudessaan snorklaamiseen ja vedenalaisen maailman ihastelemiseen. Samalla mietimme, että suunnittelisimme seuraavana päivänä tarkemmin niitä kohteita, jotka meitä eniten kiinnostaisivat, ja joissa me haluaisimme skootterilla käydä.

Vaikka siirtyminen Moalboalista Siquijoriin oli aikaa vievää ja sisälsi monia eri vaiheita, sujui tämä lopulta varsin helposti. Tuk-tuk-kyytejä oli aina helposti saatavilla lyhyisiin siirtymisiin. Olimmekin tyytyväisiä siihen, että päätimme lähteä tutustumaan muihin saariin Visayas-saaristossa.

skootterilla Siquijorissa Filippiineillä

40 Kommentit

1. Olipa mielenkiintoinen siirtyminen saaresta ja siis majapaikasta toiseen. Minulle ei ole reissuilla useinkaan tärkeintä päämäärä vaan matka. Kivalta tuntui teidän päivämatkanne päämääräkin ja ruokakin näytti hyvältä.

Vastaa
    • Voi miten hienoja nuo meritähdet ovat,ja upeat kuvat niistä.Mielenkiintoista lukea Filippii eistä ;etenkin kun juuri tänään kävin filippiiniläisessä ruokamatketissa Tel Avivin pääbussiasemalla.Mukavaa viikonloppua.Kiitos taas kommentistasi Mikko,olen laittanut bloginne blogilistaani,mutta jostain syystä se ei päivity siellä.

• Kiitos Jael. Teimme vain lyhyen snorklauksen, kun alkoi jo hämärtää ja hauskasti vastaan tuli erilaisia meritähtiä. Harmi, kun blogimme ei päivity listaasi, kiitos kuitenkin lisäyksestä.

• Tässä oli ihan matalaa, ei ollut tarvetta sukeltaa. Nämä kaikki meritähtikuvat on otettu ilman sukeltamista. Vedessä olisi ollut varmaan ollut enemmänkin nähtävää, mutta alkoi tulla pimeää.

Vastaa
    • Oli yllättävän helppoa siirtyä saarelta toiselle. Tämä Siquijor osoittautua todelliseksi paratiisiksi. Erittäin kaunis saari.

2. Saarihyppely on parasta. ? Tuo majoitus kuulostaa ihastuttavalta. Tuollaiset pienet asiat, kuten ervetulleeksi toivottaminen nimellä, tuovat niin mukavan fiiliksen. Ja vielä upeampaa, jos nimet muistetaan ja tervehditään nimellä koko majoittumisen ajan.

• Oli todella kiva kiertää eri saarilla. Onhan siirtyminen raskasta, mutta uuteen saareen tutustuminen palkitsevaa. Tässä Siquijorin majapaikassa viihtyi todella hyvin. Tuollaisilla pienillä yksityiskohdilla on vaikutusta.

Vastaa
  3. Tuollaiset matkapäivät ovat osa matkustamisen viehätystä. Kuten tuossa jo aiemmin kommentoitiin, ei se määränpää vaan matka! Tosin tuona teidän matkapäivänänne kyllä määränpääkin vaikuttaa olleen hyvä valinta.:) Snorklaaminen on minustakin tosi hauskaa puuhaa lämpimissä vesissä, jos veden alla on nähtävää.

• Heh, meidän määränpäämme oli nappivalinta. Filippiinien vesi oli todella lämmintä. Jos muistan oikein, vedenalaiskamera näytti lämpötilojen olleen n. 30 astetta. Itse alan helposti palella, jos pidempään snorklailen, joten tällainen lämmin merivesi oli ihanaa.

4. Ihania meritähtikuvia! Kylläpä tämä palautti kivasti takaisin Siquijorille ja oli mielenkiintoista lukea myös tästä toisesta lauttareitistä saarelle. Lyhyt lauttamatka, mutta tuo mantereella tehty matkanteko satamaan ei näköjään ihan yksinkertaisimmasta päästä ollut.

Vastaa
    • Kiitos Venla. Oli aikaanvievää tämä matkanteko Moalboalista Siquijoriin, mutta hyvin siitä selvisi ja kun oli varautunut matkanteon hitauteen. Ehdottomasti kuitenkin kannatti, Siquijor oli mahtava saari.

5. Onhan tuossa siirtymiä, kun julkisilla päätitte matkustaa. Etenkin noissa eurooppalaisittain melko edullisissa kohteissa tuskin olisin 30 euron takia ryhtynyt moiseen, vaikka kieltämättä kokemuksestanne päätellen siitä sitten saa kyllä kivasti tarttumapintaa paikallisten elämään ja vaihtoehtoihin!

• Taksikyyti olisi yksinkertaistanut alkuosaa matkasta, mutta paljon vaihtoja tähän siirtymiseen kuuluu joka tapauksessa. Olo oli tyytyväinen, kun saavuttiin Siquijoriin ja päästiin asettumaan majapaikkaamme. Viihdyimme saarella mainiosti ja siirtymä ehdottomasti kannatti.

Vastaa
    • Voi harmi Tanja, että sijaintimme jäi sinulle epäselväksi. Jutun alussa näkyy kategoria (Aasia, Filippiinit), mutta tämä ei varmaankaan tullut niin selkeästi esille. Hyvä huomio, lisään maininnan tekstiin.

6. Kun luin, niin ajattelin ”juuri tämän tähden matkustan”. Tiedän monien ajatelleen aivotapahtumastani: ”Nyt menevät Marillakin arvot ”oikeaan” järjestykseen”. Ei mennyt, lisääntyi halu matkustaa ja kokea aitoja kohtaamisia, nähdä seuraavankin nurkan taakse?‍♀️??. Ihanaa, että matkustatte yhdessä!!

• Sen oikean arvojärjestyksen tietää varmasti kukin itse parhaiten, ja on hienoa, että halu toteuttaa sinun omannäköistäsi elämää vahvistui. Jotain hyvää ikävien tapahtumien myötä. Toivottavasti Mari toivut aivotapahtumasta hyvin, pelottavaa tämä elämän arvaamattomuus. Pääset onneksi vielä jälleen tutkimaan uusia maailmankolkkia ja toteuttamaan unelmiasi.

Vastaa
  7. Osin samoja reittejä tuli kuljettua tammikuussa 2012, ja itse asiassa meidän majoituskin oli tuolloin melkein tuon teidän resortin naapurissa, Royal Cliffs Resort oli nimeltään. Muistaakseni silloin tuon tien varressa ei kovin montaa majapaikkaa tai ravintolaa edes ollut. Me tultiin Siquijorille lautoilla Boholista, Dumaguetessa lauttaa vaihtaen, ja jatkettiin sieltä sitten Cebuun tuota samaa reittiä kuin te tulitte saarelle. Tuk-tuk kyytiä meillekin tarjottiin Siquijorin lauttarannassa melko kovaan hintaan, mutta kun ei tartuttu ensimmäisiin tarjouksiin, saatiin lopulta kyyti vain vaivaisella 20 pesolla (tosin kyydissä oli myös kuskin perhe) 😀 Samalta tuk-tuk-mieheltä vuokrattiin myös myöhemmin skootteri, 500 pesoa / kaksi päivää. Sillä sitten kierrettiin tuota kaunista saarta ja mm. etsittiin hyviä snorklauspaikkoja. Aijai, kivoja muistoja, tykättiin kyllä Filippiineistä todella paljon!

• Ohhah, mikä hauska sattuma! Ja muistatpa Anne hyvin teidän kymmenen vuoden takaiselta matkaltasi. Saitte kyllä edullisen kyydin Siquijorin majapaikkaanne. Meistä Mikolla on loistava muisti, mutta itse pystyn muistelemaan paremmin näiden meidän omien blogikirjoitusten ja valokuvien myötä. Skootterilla oli kiva tutkia Siquijoria. Saari oli todella kaunis ja nähtävää riitti. Me myös tykkäsimme Filippiineistä todella paljon.

• En sentään muistanut tuota kaikkea ihan ilman apua, vaan tarkistin matkapäiväkirjasta, joita onneksi tuli kirjoitettua, kaikkine hintatietoineen, jo paljon ennen bloggaamisen aloittamista. Noista kaikista vanhoista reissuistakin on itse asiassa ollut tarkoitus kirjoittaa merkintöjen pohjalta postauksia FinnsAway -blogiimme, mutta se aina jää muiden kiireiden jalkoihin. Ehkä vielä joskus koostan niistä äänikirjan tai jotain ?

Vastaa
        • Oh, onpa hieno muisto nuo matkapäiväkirjasi. Ajattelinkin, että olet joitain tietoja kirjannut ylös, kun kerran hinnatkin kirjoitit, mutta hyvin sinä silti taidat reissujanne muistaa. Meilläkin olisi paljon mitä kirjoittaa, mutta omaa aikaa pitää jakaa muuhunkin. Olisi kiva lukea näistä teidän vanhoista reissuistanne. Tai kenties kuunnella äänikirjasta!

8. Aikamoista palapeliä ollut teidän siirtymiset, mutta ei ainakaan hinnalla pilattuja nuo etapit. Hienoja meritähtikuvia!

• Jonkin verran jouduttiin etukäteen pähkäilemään ja selvittämään, miten nämä saarien väliset siirtymiset tapahtuu. Oli kuitenkin todella hyvä, että lähdettiin kiertämään saaria! Oltiin todella tyytyväisiä, saaret olivat hyvin erilaisia keskenään.

Vastaa
  9. Mahtavaa reissaamista ja upeita maisemia! Ja niin kauniita meritähtiä! Ilmeisesti kaikki sujui hyvin.

• Oli hauska nähdä erilaisia meritähtiä. Kaikki sujui hyvin, kun etukäteen oli selvittänyt siirtymisen ja kirjasimme vaiheet ylös.

10. Tuommoiset majapaikat on ihania ❤️ Tuollaisia tukee niin mielellään ja parasta on, kun saa hyviä vinkkejä paikallisilta. Kuulostaa ihanalta tuo snorklaus tuolla, upeita meritähtiä.

Vastaa
    • Siquijorin majapaikkamme oli ihana. Ja majapaikan läheinen Tubodin merisuojelualue on loistava snorklauksen, siellä on hyvin monipuolisesti korallia ja kalalajeja. Moalboalin majapaikkamme oli toki myös viihtyisä ja sen omalta rannalta teimme tämän lyhyen snorklauksen, jossa näimme useita meritähtiä.

11. Tulee jännät Intia-fiilikset noista kuvista, vaikka ovat tietysti ihan toisaalta. Mietin, että ehkäpä kullakin saarella on jännästi erilainen ekosysteeminsä ja endeemiset lintulajinsa.

• Siirtymät on mielestäni just kivoja, kun on vähän jännitystä, että mitenköhän kaikki menee ja kuinka toimia jne. Ainoastaan, jos on kiire lennolle, pitää sitten harkita tarkemmin ja olla varma kyydistä ja aikataulusta. Valitettavasti minulla ei ole ollut mahdollisuutta reissata pitempiä matkoja niin, että voisi tehdä etenemissuunnitelmia siinä hetkessä, mutta ehkä sitten joskus…. Eläkkeellä:)

Vastaa
      • Mekin teemme aika tarkat matkasuunnitelmat jo etukäteen. Näihin siirtymiinkin olin kirjoittanut meille etukäteen ohjeet ylös ja kuljimme niiden mukaan. Jonkin verran joutui Suomesta selvittelemään, miten sitä oikein saarelta toiselle pääsee. Kaikki sujui kuitenkin hyvin ja oli ehdottomasti sen vaivannäön arvoista. Saapa nähdä, tulemmeko me joskus matkailemaan ilman erityisiä etukäteissuunnitelmia.

• Tuo on Stacy totta, saarilla on varmaankin omanlaisensa piirteet. Intiassa olisi kiinnostavaa päästä kiertämään luontokohteita, etenkin tiikereitä käydä katsomassa.

12. Todella hyviä käytännön kuvauksia mm. noista siirtymistä. Helpottaa mahdollisia omia tulevaisuuden reissuja tällaiset postaukset 🙂 Ja olipas ihana yksityiskohta tuo tervetulotaulu jokaisen nimellä. Ainiin ja en muuten tiennykään, että on olemassa sinisiä meritähtiä!

Vastaa
    • Kiitos Cilla Maria. Se olikin ajatuksena, että tämä voisi olla apuna ja rohkaisuna muille, jotka suunnittelevat matkaa Filippiineille. Ehdottomasti kannattaa käydä useammalla saarella. Tykkäsin me paljon kiertää saaria.

13. Mahtavan kokoinen tuo tuk-tuk. Teki varmaan tiukkaa mahtua sinne kahdestaan rinkkojen kanssa 🙂
    On kyllä edullisia hintoja kulkuvälineisiin.
    Moalboal oli uusi nimi minulle, nyt tiedän missä se on. Kiitos matkakuvauksesta!

Vastaa
    • Heh, olihan siinä hieman sovittelua, miten mahdumme tuk-tukiin rinkkojen kanssa. Mikko on vielä sen verran pidempi, että hänellä oli aikas ahdasta. Mutta nuo lyhyet siirtymät menivät ihan kivasti näin. Tuk-tuk-kuskit ehdottivat pidempiäkin siirtymiä, esimerkiksi suoraan Lilion-satamaan. Oli kuitenkin mukavampi matkustaa bussilla ja mennä vain lyhyet siirtymät näin tut-tukilla.

14. Ihana seikkailu teillä siellä! Omakin seikkailunälkä kasvaa tällaista lukiessa. Jokin tällainen paratiisisaari, jossa pääsisi helposti snorklailemaan, olisi aika ihana. Erityisesti, jos samalla saarella pääsisi patikoimaan vaikka vuorilla tai vesiputouksilla. Ja niitä vesiputouksiahan teille ainakin lupailtiin! Filippiineillä en olekaan koskaan käynyt.

• Sinun kannattaa Heidi lukea tulvat Siquijor-kirjoituksemme. Saari oli aivan ihana! Siellä oli kauniita vesiputouksia ja Tubod-rannan edustalla oli helppo snorklata mitä upeimmalla koralliriutalla. Muutoinkin tämä Visayas-saaristo oli todella mukava kohde meille luontointoilijoille. Viihtyisit itsekin siellä varmasti.

Vastaa
  15. Olipas siinä monenlaista kulkupeliä. Tuohon tuktukiin verrattuna tuo lautta näyttää kyllä melkoisen modernilta ja hyväkuntoiselta. Tuo julkisen liikenteen käyttäminen tuo monesti jotenkin lähemmäksi paikallisia, ja samalla saa ihan hauskoja kokemuksia. Ja aika edullistahan tuo näyttää siellä olevan.

• Totta Paula, julkisilla liikkuessa pääsi näkemään vierestä paikallisten elämää. Siirtymä tuntui etukäteen sitä miettiessä aika monimutkaiselta, mutta kun kirjoitti eri vaihteet ylös muistiinpanoihin, oli se loppujen lopuksi helppo. Aikaa toki piti varata. Oceanjetin laiva oli hyvinkin moderni. Siellä oli pieni kahviokin.